Friday, May 20, 2011

a bit about me and telordibasuh (hakim kamal)

a bit about me and telordibasuh (hakim kamal)

aku rasa ramai sudah tahu tentang pemergian Abdul Hakim Bin Mohd Kamal ataupun lebih dikenali sebagai telordibasuh.. memang ramai tak menduga pemergian beliau kerana perkara ini berlaku dengan sangat cepat.. dah memang ketentuanNya, redha ja lah.. ramai yang tertanya-tanya dan ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang latar belakang penulis blog telordibasuh ini.. jadi entry ini aku dedicate-kan khas untuk Allahyarham..



gambar aku terpaksa dikaburkan sebab aku suka buat muka aneh masa tangkap gambar

Allahyarham adalah seorang yang kelakar, happy go lucky dan jenis manusia yang tak pandai marah orang.. kiranya sepanjang aku kenal beliau tak pernah bermasam muka dan tak pernah marah aku kalau bergurau kasar dengan dia pun.. masa aku mula-mula buat blog, dengan beliau ja lah tempat aku bersembang mengenai dunia blog, bincang mengenai teknik, tips dan idea best untuk blog dan berkenalan dengan blogger-blogger lain..

aku kenal allahyarham sebagai rakan, dan bukan sebagai blogger.. aku tak pernah jumpak blogger yang aku tak pernah jumpa melainkan allahyarham teman aku.. kiranya kalau ada blogger yang nak ajak jumpak ka apa ka, aku mesti akan jumpa blogger tu bersama beliau.. kalau tak, memang aku takkan jumpak lah.. aku sebenarnya pemalu.. haha..

dulu allahyarham ada buat satu group 'forever alone' kat facebook.. ahli group tak ramai.. adalah dalam 50 orang camtu.. group ni kononnya mengumpulkan individu loser yang tak ada kekasih hati (termasuk aku).. hahaha.. masa tu memang aku aktif kat group tu.. aku jugak ada post sound clip nyanyian aku kat group tu kononnya nak bagi semangat kat rakan-rakan yang tak berjaya memiliki kekasih hati.. bila aku dengar balik lagu tu, terasa macam ditujukan kat diri sendiri pulak.. sedih nak mampuih..


entry terakhir yang ditulis di blog telordibasuh bertarikh 15 may 2011.. malam tu dia ada datang lepak di rumah aku.. rumah kami dekat ja, blok rumah aku bersebelahan dengan blok beliau.. aku baru siapkan sistem admin untuk webpage video.busuk.org.. beliau adalah salah sorang admin, jadi disebabkan sistem tu aku buat sendiri mengikut cara aku, aku perlu mendemonstarikan kepadanya.. dan video ini telah dimasukkan oleh beliau pada malam itu juga (link).. kami juga ada merancang untuk meluaskan empayar busuk ke seluruh malaysia.. haha

itulah kali terakhir aku bersama allahyarham.. dua hari selepas itu aku dapat berita allahyarham dimasukkan kedalam wad ICU selepas diserang masalah paru-paru.. aku dan rakan-rakan serumah aku baru ja bercadang nak melawat beliau di hospital pada keesokan hari, tiba-tiba dah dapat berita beliau dah menghembuskan nafasnya yang terakhir..

selama ni beliau yang sentiasa teman aku berjumpa rakan baru.. Alhamdulillah, aku berjaya teman beliau sampai ke liang lahad.. selama ini beliau banyak membuatkan orang tertawa, tapi kali ini beliau banyak membuatkan orang menangis dengan pemergiannya.. apa-apa pun, janganlah kita semua bersedih ya.. wahai kawan, semoga roh kau tenang disana.. semoga kau ditempatkan dikalangan orang-orang soleh dan beriman.. hakim kamal, you rocks! al-fatihah..


bacaan lain : penulisan dari rakan sebilik telordibasuh (link)

p/s : kepada sesiapa yang ada buat tempahan tshirt telordibasuh, boleh layari laman blog telordibasuh untuk maklumat lanjut  (kini blog ini di-handle oleh keluarga allahyarham)..  harap maklum.. tiada lagi benda pelik dan lawak di blog telordibasuh :) telordibasuh RIP
Share This

128 comments:

  1. sedih sgt ngn entry ni...br je follow blog dia dua minggu lepas...moga dia ditempatkan di kalangan org yg beriman...amin..

    ReplyDelete
  2. innalillah...
    berdasarkan penceritaan, dia mmg seorang yg baik, alhamdulillah, dan awak juga seorang kawan yang baik, bagus =)
    al-fatihan

    ReplyDelete
  3. Al-fatihah kepada Allahyarham...semoga ditempatkan dikalangan orang beriman ;')

    ReplyDelete
  4. Semoga arwah ditempatkan dalam golongan2x orang2x yang beriman..Al~Fatihah

    ReplyDelete
  5. tak boleh nak kata apa. terkejut. semoga arwah tenang kat sana.

    ReplyDelete
  6. eah group forever alone ak slh sorang ahli. . dah tkde kn kt FB. ape pon, mmg akui arwah tk pernah sakitkan hati aku. AL fatihah untuk Akim :'(

    ReplyDelete
  7. menitis airmata baca entry sedih. ermmm.. semoga arwah tenang di sana dan ditempatkan di kalangan org org yg beriman. amin...

    semestinya merindui entry dari arwah

    ReplyDelete
  8. sy sangat tersentuh dengan entry ni...sedih...semoga roh sentiasa di rahmati Allah & di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman.. Al-fatihah

    ReplyDelete
  9. moga arwah ditempatkan di tempat org2 yg soleh,rara even tak kenal,but terasa tempias & sedih.hmmm..

    ReplyDelete
  10. group forever alone,rindu nye dla kt group tu. smpai skrg pun forever alone lagi. haha
    sedey bila ingat, situ la tmpt plg byk gurau2 ksr dgn arwah, dgn dak2 lain gk.
    Al-fatihah.

    ReplyDelete
  11. Takziah kpd keluarga allahyarham Abdul Hakim Bin Mohd Kamal dan kpd warga 'busuk' selamat maju jaya, Al-fatihah.

    ReplyDelete
  12. sedihh..evendo tak pernah kenal arwah..al fatihah...

    ReplyDelete
  13. sedihnya baca entri ni...
    tak sedar airmata mengalir!
    walaupun Mas tak kenal awak dan arwah, Mas turut bersedih dan semoga awak tabah ye..

    ReplyDelete
  14. sedih entri ni..semoga arwah ditempatkan bersama orang beriman. al fatihah

    ReplyDelete
  15. alfatihah...semoga arwah tenang di sana..amiin..

    ReplyDelete
  16. one star's gone..will miss his shine entry..

    ReplyDelete
  17. al-fatihah..

    mati tak lambat sesaat dan tak cepat sesaat..

    ReplyDelete
  18. sedih rasanya. even tak pernah kenal dia, terasa kehilangan dia apatah lagi hang :(

    ReplyDelete
  19. al-fatihah... semoga kau tenang kat sana hakim...
    amin

    ReplyDelete
  20. Semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Arwah ni selalu gak tinggalkan message kat chat box cik ina, cam ko gak. korang berdua cik ina dah anggap cam anak cik ina. sedih sangat dengar pemergian dia. Semoga dia tenang di sana. Al-fatihah wat arwah. Sampai salam takziah cik ina pada keluarga dia ye.

    ReplyDelete
  21. sedey sgt2..
    dulu mmg addict gile bce blog tu..
    skang dah taktau nak baca blog sape yg mcm tu..
    funny, slumber.. :(

    al-fatihah..

    ReplyDelete
  22. dah lama folo blog arwah.. setiap kali update mesti baca.. tapi x sangka dia pergi terlalu cepat.. inilah takdir Allah.. x kira muda atau tua pasti akan pergi jugak 1 hari nanti.. takziah kepada keluarga.. Alfatihah..

    ReplyDelete
  23. al-fatihah... blog ni dgn blog telor dibasuh memang rock!! sempoy!! suka sangat2..
    Semoga beliau ditempatkan dikalangan orang2 beriman.. insyaallah.. aminn...

    ReplyDelete
  24. sedih..:((
    al fatihah buat arwah

    ReplyDelete
  25. Al-Fatihah..
    Walaupun tak berapa kenal dgn arwah, tapi berita ni mmg sedih didengar.

    ReplyDelete
  26. group forever alone mmg best!

    dulu selalu post mcm2 kt group, siap ckp sape join group ni nanti kena badi forever alone sampai bila2.. haha..

    pastu arwah mesti bising dengan lawak dan kata-kata semangat.. huhu

    syg sbb da delete..


    dah tak sanggup tgk icon/gmbaq forever alone.. :(

    ReplyDelete
  27. sedih sgt..... bila dpt tahu arwah meninggal dunia huhuhu..... semoga roh dia tenang di sana

    ReplyDelete
  28. semoga arwah ditempatkan dikalangan org beriman..

    dunia blog mst rindu kat arwah..

    al fatihah...

    ReplyDelete
  29. semoga arwah tenang di sana. tak sangka dengan pemergiannya.rindu gambar2 lawak dan pelik di blog arwah.

    ReplyDelete
  30. alamak,ape sal aku tacingg gile bile tgk muka telordibasuh?????????????????

    ReplyDelete
  31. ya Allah..
    Al-Fatihah utk arwah..
    btol2 terkjut dgn berita pemergian arwah..
    hurmm.. sedih sgt2...

    ReplyDelete
  32. al-fatihah..thnx untuk informasi ni ye...

    ReplyDelete
  33. semoga arwah tenang di sana...

    ReplyDelete
  34. al fatihah,,semoga beliau bahagia dsana

    ReplyDelete
  35. kak dpt merasai apa yg tube rasa. kak pun pernah kehilangan rakan baik. sampai sekarang masih terkenangkan arwah w/pun dah 3 thn dia pergi. al-fatihah......

    ReplyDelete
  36. isk... pemergian yang agak besar utk aku

    ReplyDelete
  37. Syahdu baca entri ni. Lebih syahdu bila mengenangkan...manusia "pergi" membawa bersama hanya amal ibadat selama didunia ini.. Bkn harta benda, bukan kaum keluarga, bkn kereta sporty, bukan jawatan penting, bkn blog @ fb..

    Jd bersama2lah kita meningkatkan amal, kuatkan beribadat & sentiasa mengingati kita bukan hidup utk selamanya

    ReplyDelete
  38. rindu kna sakat & gurau dengan hakim. ya allah, cepatnya masa berlalu. :( dari dia jugak aku kenal ko and beberapa blogger lain. huhu. sayang hakim! baru sekarang terucap, dulu tak pernah nak terucap semasa dia masih bernafas. arwah orangnya nakal, tapi dia kawan yang baik dan supportive! huhu. semoga kau tenang di sana hakim, aku akan sentiasa doakan ko. walopun dapat kenal 5 bulan je, and jumpa pun 2-3 kali je, tapi kenangan mengenali dia cukup bermakna dan aku dah anggap dia macam abang da. sayang akim!

    ReplyDelete
  39. terase sedihnye bace entry ni T_T
    u guys rocks lah!

    al-fatihah untuk arwah..

    ReplyDelete
  40. bila dgr psl dia..hati cdey sgt :(
    semoga kamu ditempatkan dalam kalangan orang2 yang beriman di sisi-Nya..

    ReplyDelete
  41. keretaderas @ egieMay 20, 2011 at 9:42 PM

    arwah sowg yg sgt baek...sll lpk ngn aku kt kmpus..last week ak br jumpa dy kt kampus..tp Tuhan ag sygkn dy..ak hilang sowg kawan yg baek..smpai mati ak igt ko akim..maaf sbb ak xdpt tmnkn ko smpai ke liang lahad sbb ak ad kt kampung..insyaAllah awl bln 6 ak akn melawat ko..insyaAllah...Al-Fatihah

    ReplyDelete
  42. al-fatihah utk arwah . semoga ditempatkan dikalangan orang beriman , AMIN .

    ReplyDelete
  43. org baek salu g dulu..moge-moge arwah d tempatkan dikalangan org beriman..amin

    al-fatihah

    ReplyDelete
  44. aku rasa mcm first time baca blog ni x gelak..
    huhu...btw...terasa jugak kehilangan telordibasuh even hya kani dlm blog ja..

    al-fatihah

    ReplyDelete
  45. Innalillah.. Moga arwah tenang di sana dan ditempatkan di kalangan org2 beriman. Amin..

    ReplyDelete
  46. Al Fatihah untuk hakim T____T sob sob sob.

    ReplyDelete
  47. Nak menangis haku dengor post nko nih. Tapi ape pon haku nak ucap takziah kat ahli keluarga dier ngan sekali nko. (baru haku tau camne rope hnko yek, tapi muke kabor.)

    ReplyDelete
  48. al fatihah,, im touched T______T.. moga rohnye dicucri rahmat

    ReplyDelete
  49. ;'( .. sedeyh.. terkejot.. smoga roh arwah dicucuri rahmat.. aminn.. AL-FATIIHAH..

    ReplyDelete
  50. alfatihah buat beliau,.selalu ja lawat blog beliau tapi after ni dah tak ada lah..huhu

    ReplyDelete
  51. sedih entry nih..blog dia aku selalu masuk dlu tp jarang komen..terkejut jgk tp tu semua keja ALLAH.Allah lebih sayangkannya...

    ReplyDelete
  52. al-fatihah....

    smoga arwah tenang d sna.arwah dah selamat ke sna.kita yg hidop ni ntah bila pula....

    ReplyDelete
  53. innalillah. tak sangka cepatnya dia pergi. baru jek ritu dia masuk blog cikai i. al-fatihah.

    ReplyDelete
  54. al- fatihah...semoga tenang di sana

    ReplyDelete
  55. telor..miss u..xdapat nak gurau dah..-al.fatihah..

    ReplyDelete
  56. al-fatihah~ aku sgt rindu kau akim !

    ReplyDelete
  57. tak sangka post yng hari tu adalah post last terakhir drpd blog dia..
    sedih, sbb blog arwah adalah antra blog yg best, gelak je kalau masuk blog dia..

    al fatihah buat arwah Abdul Hakim..

    ReplyDelete
  58. al-fatihah..walaupun tak pernah berjumpa,rasa macam kwan sekolah je dgn dia.hilang seorang mentor bos.tinggal tubelawak ni je lagi.

    ReplyDelete
  59. al-fatihah...hri2 dok jengok blog telur dibasuh..pelik jugak 2-3 hri x update...rupa2nya...al-fatihah.

    ReplyDelete
  60. al-fatihah..sedih sgt baca entry ni..boleh bygkan mcm mana kehilangan kawan rapat..

    ReplyDelete
  61. my fav blogger. al-fatihah :'(

    ReplyDelete
  62. al-fatihah... moga arwah tenang di sana

    ReplyDelete
  63. Al-Fatihah..
    sedihnye la hai..
    sangat tabah bro nie..
    semoga rohnya ditempatkan bersama golongan beriman..

    ReplyDelete
  64. memang agak terkejut dengan pemergian arwah tapi Allah lebih menyayangi hambanya :)

    nway first blog yg sy knl blog telordibasuh la..until now sy memang silent reader die..best kot baca blog die ;)

    ReplyDelete
  65. walaupon tak pnh add beliau, tapi dah pnh pegi baca blog beliau..mmg beliau sgt klakar..humm..

    pe pun al-fatihah buat beliau..

    ReplyDelete
  66. arwah memang rajin BW ke Belogfadah...
    Al-fatihah dan semoga roh arwah dicucuri rahmat.

    ReplyDelete
  67. yelah... byk benda pelik n lawak kat belog arwah...Al-fatihah buat arwah dan semoga rohnya dicucuri rahmat...

    ReplyDelete
  68. jangan sedih2. be str0ng., :)). takziah buat keluarga arwah. wuwu. dah xde dah blog sempoi. lepas nih layan tubelawak~~

    ReplyDelete
  69. Al-fatihah kepada Allahyarham...semoga ditempatkan dikalangan orang beriman

    ReplyDelete
  70. series sdeyh!!:'( aku tumpang simpati.. sries tak sangke..hum.. :'(

    ReplyDelete
  71. semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya .
    Al-fatiha :'(

    ReplyDelete
  72. sedih sgt telor..:'( terkejut sgt sampai sekarang..hari2 tggu tube n telor update blog..:'( tube pun jaga la diri bebaik yer..:')

    ReplyDelete
  73. teringat lak dia wat prank kat pembaca2 post dier...nakal la telor ni..huhuhu..:')

    ReplyDelete
  74. al-fatihah...
    tube mesti terasa kehilangan dye kan...
    sabar je la...

    ReplyDelete
  75. sedih sgt2 dapat tahu...kalau dapat tahu dia masuk hospital putrajya sy dah pegi tgk...sedih sgt2...tak sangka dia akan prgi dulu..moga arwah ditempatkan didalam kalangan orang yang beriman..amin.. :_(

    ReplyDelete
  76. cik suha xpernah komen blog arwah tp ade pernah terbukak blog die..tp cik suha tetap rase sedih..sbb arwah pon blogger mcm cik suha dan cik suha perasan blog arwah ade d kebnyakan bloglist rakan blogger yg laen..pemergian arwah meningglkan kesan dlm dunie blog..cik suha mengakui

    ReplyDelete
  77. smg arwah tenang kat sana, insya Allah..

    ReplyDelete
  78. Al-Fatihah...Semoga perjalananmu tenang di sana..

    ReplyDelete
  79. gonna miss u telordibasuh T__T

    ReplyDelete
  80. AL fatihah... aku pun tak sangka dia tinggalkan kita semua tanpa kita sedari... yang hidup teruskan hidup...yang pergi takkan kembali...

    ReplyDelete
  81. xsempat nak jumpa telor T_________T sedey kalo x pg2 nak nampak dia kaco org kt fb..

    ramai org syg dia kan~

    ReplyDelete
  82. sedih giler kot..sy menagis gak bile dpt tau dr fb abg tubelawak..dia slu dtg blog sy tinggalkn jejak di shoutbox..skrg bile sy tinggalkn jejak di blog dia wt kali terakhir,sebak giler sbb dia dah takde nk bls dkt blog kite..huhuhuhuhuhuhuhu :(

    ReplyDelete
  83. Kalau ko nak tau, aku lah salah seorang member foreveralone. Awal2 dulu aktif gak haha.
    Ada sekali aku chat dgn die, pastu aku print screen something tapi tak sempat nak post kat die haha.

    RIP

    ReplyDelete
  84. aku baca blog yo87 tu mmg sedih ar..dah la kawan sebilik..

    ReplyDelete
  85. Cik Yana sangat terasa pemergian arwah sebab arwah pun banyak bantu cik Yana walaupun tak kenal mana pun dia. Semoga roh arwah berada di kalangan mereka yang beriman. Al-Fatihah~

    Al-Fatihah kepada arwah

    ReplyDelete
  86. al-fatihah buat arwah, semoga dia ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman..

    mula2 terkejut jugak bila dengar berita kematian admin telordibasuh, macam tak percaya...tp nak buat mcm mana, allah sayangkan dia daripada kita...ajal maut dah ditentukan..kita yang masih hidup kenalah sama2 beringat yg kita jugak akan mengikut jejak langkah dia..

    ReplyDelete
  87. Al-fatihah utk arwah.
    Terima kasih arwah sbb sudi singgah belog saye. huhu.

    ReplyDelete
  88. terasa pemergian arwah walau pon xpernah jumpa~~ br start bc blog arwah sbln yg lps~~ sgt menarik..byk info yg dikongsi~~

    semoge roh arwah tenang di sana~~ al-fatihah

    ReplyDelete
  89. hanya mengenali arwah melalui dunia blog...
    namun tetap merasa sedih dgn pemergiannya...
    yang rapat dgn arwah mcm crayon tentu lagi terasa kehilangan arwah...

    ReplyDelete
  90. semoga arwah hakim tenang kat sana,,
    rindu borak dengan dia juga,,
    =(

    Al-Fatihah

    ReplyDelete
  91. al-fatihah.. pergi tak kembali..semoga beliau tenang disana :(

    ReplyDelete
  92. tau xpe bro..walaupun aku tak penah jumpe dia..aku terharu jgk dengan pemergian dia..

    ReplyDelete
  93. al-fatihah, semoga beliau tenang disana..

    ReplyDelete
  94. ala tubelawak buat citer sedih :-(. takziah kehilangan seorang kawan

    ReplyDelete
  95. aku dah lame follow blog telor....aku rindukan lawak kat blog tu...hari2 aku singgah...aku sedih sangat...belog tu dah takde lawak jenaka lagi...serius....bile aku dengar admin telordibasoh meninggal dunia.....aku sedih....sedih sangat...semoge rohnye di tempatkan dikalangan mereka yang beriman...aminnn

    ReplyDelete
  96. walaupon x kenal beliau tp salam takziah dan al-fatihah untuk beliau..

    ReplyDelete
  97. Dari Allah setiap sesuatu itu datang dan kepadaNya juga akan kembalinya. Saya turut merasa sedih walau ini pertama kali ke halaman ini dan pertama kali tahu tentang telordibasoh.

    Kematian itu iktibar terbesar bagi yang masih bernyawa. Semoga 'beliau' mendapat tempat dikalangan mereka yang diberi rahmat dan keampunan. Ameen.

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates