Monday, April 25, 2011

server google itu kepala bapak kau yang punya

server google itu kepala bapak kau yang punya

dah lama nak tulis pasal ni.. tapi hari ni baru teringat nak tulis.. dalam mendirikan laman web dan blog ni, sumber media seperti gambar, video dan bunyi memang diperlukan sebagai penambah perasa dalam menarik minat orang ramai.. jadi dari mana datangnya sumber-sumber ni semua? sudah pastilah dari laman web atau blog orang lain juga.. kan? pegi situ pegi sini, macam mana pun takkan lari mana.. dalam lingkungan 'internet' ni jugak.. isu ini bukan isu plagiarism ataupun pencuri idea orang lain.. ini adalah isu tidak beretika dalam perkongsian data..

contoh watermark kalau aku bajet aku kepala bapak owner asal
atau server google kepala bapak aku yang punya

point aku satu ja.. iaitu berkaitan dengan 'watermark'.. hehehehe.. sebelum tu aku nak cerita dulu kenapa setengah orang meletakkan watermark pada media seperti gambar dan video.. watermark dibuat atas tujuan takmau bagi orang lain copy hasil kerja kita / hak milik kita ataupun tak mahu bagi orang lain ambik keuntungan atas hasil usaha yang kita buat.. tak kiralah dari segi bandwidth hosting, originality, dan sebagainya..

kalau kita tengok blog-blog besar seperti blog oh!media, mereka juga meletakkan watermark pada gambar.. tapi diorang terkecuali.. sebab apa? sebab diorang bertapak dekat server berbayar.. kalau ada orang lain embed gambar tu kat tempat lain, rugi la bandwidth diorang.. tapi kalau video yang oh!media upload di facebook, mereka tak letak pun watermark.. sebab apa? sebab video tu bertapak kat dalam server facebook dan bukan dalam server mereka.. jadi mereka tak rugi apa-apa..

tapi masalahnya sekarang, ada orang yang merasakan server google dan server facebook tu kepala bapak mereka yang punya.. blog url dia terang-terang "blogspot.com" tapi nak letak jugak watermark kat gambar kononnya gambar tu hosted at kepala bapak dia punya domain dan server.. kah kah kah.. bodoh nak mampos.. kalau gambar tu memang original dia yang punya, takda masalah.. tapi kalau gambar tu gambar curi, lepas tu letak watermark sebab taknak bagi orang lain pulak curik, memang kepala bapak kau lah!

aku tulis ni bukan sebab nak dengki.. tapi sakit mata terkentut-kentut bila tengok banyak blog hiburan (gosip artis) dan blog rojak yang menggunakan subdomain blogspot.com, lepas tu suka-suka hati ja letak watermark kat gambar dan video walaupun dia ada claim "segala sumber dalam blog ini bukan milik saya/kami".. kah kah kah.. kepala bapak kau! kalau bukan milik kau kenapa kau letak watermark?


p/s : lepas ni kalau jumpa orang yang pakai service free, subdomain free, gambar free, video free tapi sesuka hati letak watermark, sila kata "hi anak tokey google dan facebook"
Share This

45 comments:

  1. okeh stuju...dia trlbh rjin 2...

    ReplyDelete
  2. aku gamba aku buat sendiri baru aku bubuh watermark

    kalau gamba curik terang2 aku bubuh cation 'ni bukan aaku punya'

    terbaek!

    ReplyDelete
  3. haha..terbaek..watermark guna utk artwork kite sendiri..bukan artwork org laen di wtatermark nama kita..grr..(=_=)"

    ReplyDelete
  4. 3rd! maybe!.. klo pic sndri bru watermark hehehe klo amek gugel kate credit to google

    ReplyDelete
  5. haha... 'titis air' hanya pd milik sendiri shj ..

    ReplyDelete
  6. =' gile. seb baek bukan kepala bapak aku =='

    ReplyDelete
  7. haha... dr start smpai abes entri, honey dok gelak je baca.
    btw, nice punye entry... :D

    ReplyDelete
  8. hahha ade ke dri google pastu letak watermark sendiri? syok sendiri ke ape orang tu? shera kalau mmg pic shera.. baru letak watermark.. >.<"

    ReplyDelete
  9. agree! boleh la tiru blog ko . blogspotkan huahui

    ReplyDelete
  10. comel gilak budak tuh..teringt ms ak umur 4 taun smbunyi celah pintu mkn ice cream bulan posa..n ak ckp kat kwn ak budget ktrg mkn kat blkg pintu 'Allah x nmpk'..msk je darjah 1..br ak tau pbuatn ak tu Allah mmg nmpk.. =.='

    ermm..sal watermark kat pic ak takto..sbb ak bkn blggr..ngeee..tp perbuatn menciplak hsl kerja org mmg Allah nmpk..heeeee..

    ReplyDelete
  11. aku gambar sendiri pun tak letak watermark....banyak gambar2 dalam blog aku semua dari kamera sndri tp tak perlu kot watermark sebab biarkan je la dia nak kongsi ngan org lain.... (pssttt...pstttt... blog aku gmbar boleh copy tapi tulisan memang harap maklum la....gua dah block highlight)hehehehehe~~~

    ReplyDelete
  12. aku mmg 100% curi gambo & org lainnye quote tau, purpose letak 'signature' (art kunun@gampang, niat mcm chumel) nk wat kenangan je pnah wujud kt alam maya ni. esok lusa aku quit ada gak cite BODOH aku wat blog tu..*terasa*

    crayon jgn main2 kepala bapak org tau, tau la Lisa Surihani ada affair ngan Yusry, nak emo2 plak! tu diana danielle kn da single

    ReplyDelete
  13. hahaha.
    betul jugak tu bro.
    rasa macam diorang punya sumber padahal copy paste mana blog orang atau search kat google image,huhu. :p
    kantoi baik punya 'blog2' tu. :DD

    ReplyDelete
  14. hahahaa..biase la tu...kepala bapak dieorang punya....

    ReplyDelete
  15. wow! agak kasar tapi memang benar! huhu...

    ReplyDelete
  16. letak watermark kat gambar tu sebab diedit sendiri. upload kat mana tak penting - kah kah kah

    contoh, tukang buat bangunan. dia buat bangunan kat tanah orang. walaupun dia hanya diupah, tanah milik orang. dia calit jugak nama dia kat bangunan tu spy org tahu yg dia buat walaupun tanah n duit orang lain punya. nanti org dah berkenan, org akan contact dia. hehe

    kah kah kah, paham ke? bukan apa, terasa. kekeke

    ReplyDelete
  17. farah gambar sndiri baru letak semua tu...ape kejadahnye letak wtermark kat gambar yang kte search dkt google kah kah kah

    ReplyDelete
  18. errr! aku tidak sama sekali buat cenggitu.

    ReplyDelete
  19. hahhahhah...
    nk wat camne...
    manusia bnyk perangai....
    ehhehehhe
    jangan marah2..
    hehehhe

    ReplyDelete
  20. hahha~ joegrimjoe terasa =) takpe2..kalau rasa nak jadi anak tokey google,ape adahal =)

    ReplyDelete
  21. Assalam...i like!!!...aku letak watermark dekat gambar kartun yg ku lukih sendri jer...yg lain2 amik dr bapak google dan bapak facebook...bhahaha

    ReplyDelete
  22. hahaha...memang patut ko hentam macam tuh....

    ReplyDelete
  23. hehe ! :) lawak la . tapi betul .

    ReplyDelete
  24. kome setuju sgt dgn pendapat deme tu ;)

    ReplyDelete
  25. Suka video pencurik comel tu.Nak letak watermark jugak!huhu

    ReplyDelete
  26. kehkeh... style style... tapi bukan pesen aku letak watermark. sbb aku sendiri amik gmbr sesiapa yg ada watermark... dan aku pun takkan tukar watermark orang tu... hahahaha... buang masa aku je nak edit2...

    ReplyDelete
  27. haha aku pon perasan benda ni. cam ffuuu! bajet gambar dia.

    ReplyDelete
  28. kasar.. kasar.. kasar..huhu.. Tp x pe.. info bg yg sebelum ni tak tau.. sharing is caring =)

    ReplyDelete
  29. ade org x paham kot konsep watermark..haha
    lepas ni bleh ar guna "hi anak tokey google dan facebook".haha
    seb bek alya letak watermark utk pic dr kamera sdirik je..hihi

    ReplyDelete
  30. klu saya pnye hasil keja sendiri letak ble la kn??hhehhee

    ReplyDelete
  31. emoh emoh sgt ni.biar la, bukan luak mana pun.relex sude.kew,lu bengkek pasal lisa dgn yusry?hukhuk

    ReplyDelete
  32. lisa dengan yusry? owh.. lisa ada bagitau kat aku
    pasal tu.. dia cakap dia nak test-market ja ngan yusry..
    hehehehehe.. auwww

    ReplyDelete
  33. kalau aku punya komik blog ni aku letak watermark ada orang nak marah x? haha


    http://www.belogpalatau.blogspot.com/

    ReplyDelete
  34. kecoh la hg nih.tu pon nk meroyan ka????wth.

    ReplyDelete
  35. kah kah kah. hampir terasa. tapi aku letak pada gambar yang aku snap sendiri. jadi 'kepala hotak kau' tu tak terkena ngan aku. bah bah bah

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum bro ..
    x berani nak msk campir rr hal nie ..
    huhu ^_^

    p/s : check my latest entry :) :

    5 Sebab Kenape matapelajaran sejarah membosankan !

    Gempar !! Pocong melompat di KB Mall !

    ReplyDelete
  37. kepala hotak bapak kau hahah..

    ReplyDelete
  38. Nice blog.... !!!!
    How old this blog?

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates