Friday, June 17, 2011

sistem kehidupan kita sudah version ke berapa?

sistem kehidupan kita sudah version ke berapa?

adakah anda sedar bagaimana sistem berfungsi? yang paling utama, sistem dicipta untuk tidak vulnerable kepada manusia atau mana-mana kecaman dan memudahkan serta menyelaraskan kehidupan manusia.. sekiranya anda ada menonton filem "catch me if you can", filem itu menggambarkan sistem kehidupan yang penuh dengan hole untuk dimanipulasi.. bagi aku, pada zaman itu mungkin sistem kehidupan ini masih dalam version BETA.. apabila berlaku penipuan dalam policy, law dan sistem, pihak atasan akan memperbaiki sistem ini untuk mengelakkan dan meminimumkan kecaman yang boleh berlaku..

pernahkah anda terfikir? sistem kehidupan di malaysia ini sudah version ke berapa? aku rasa, sistem kehidupan kita bermula dengan version 1.0 pada hari kemerdekaan kita.. kemudian sub-sistem masuk ke negara kita seperti sistem ekonomi, pendidikan, dan bla bla bla.. version itu naik sedikit ke 1.2.. kemudian negara kita meningkat maju pada zaman mahathir, dengan munculnya kereta proton, KLCC, dan lain-lain.. terima kasih mahatahir.. sistem kehidupan di malaysia meningkat ke 3.0..

pada zaman ini, rakyat malaysia kebanyakannya sudah mampu memiliki kereta sendiri kerana malaysia ada mengeluarkan kereta sendiri, why not rakyat tak mampu pakai kereta sendiri?? sehinggalah kemuncak zaman mahathir meletakkan jawatan, sistem kehidupan malaysia sudahpun version 6.1..

mahathir digantikan oleh paklah badawi.. jawatan ini tidak dipegang lama mungkin kerana beliau ada alasan tersendiri.. dengan tagline 'Islam hadhari', paklah badawi meletakkan jawatan dan meninggalkan malaysia pada version ke 6.1.2..

dan yang paling terbaru, najib pula dilantik untuk menjadi developer sistem kehidupan di malaysia.. harga gula naik, harga minyak naik dua kali setahun, subsidi diesel super 9 dimansuhkan, itu naik ini naik perut pun naik.. aku rasa sistem kehidupan kita sudahpun pada version 8.9.2 (0.0.2 ini kekal dari paklah badawi) bila nak sampai final version ni?? aku ternanti-nanti untuk mengetahui bagaimana sistem kehidupan yang final version..


sekiranya anda seorang developer sistem komputer, adakah sistem dicipta untuk menyusahkan user? sekiranya anda seorang cikgu, adakah sistem mengajar di sekolah dicipta untuk menyusahkan student? sekiranya anda seorang doktor, adakah sistem hospital dicipta untuk menyusahkan pesakit? anda fikirkan sendiri.. sebenarnya sistem telah dimanipulasi untuk menguntungkan sesetengah pihak sahaja.. blame the system!!


p/s : kadang-kadang, old version is better.. 
Share This

16 comments:

  1. sistem di gubal utk menyenangkan :)

    jom terjah .. ribut awan nano

    ReplyDelete
  2. Sistem kat mesia dh jadi haprak.seolah2 ade unsur legasi kt sistem tu.ape kejadah bapak lu dh jd p.m,wadefak lu pun nak jd p.m?shit.

    ReplyDelete
  3. berfikir sejenak..system updated but....:|

    ReplyDelete
  4. hahahah cam siot, 0.0.2 tu dibawak dari zaman paklah ahhaha

    ReplyDelete
  5. sys down la.. haha..

    tp myb sys nie bkn ver yg stable
    hahaaha

    ReplyDelete
  6. Susah tajuk ni. Huhu... Bentan otak membacanya.

    ReplyDelete
  7. rs mcm paham sikit2 tapi xleh nk digest betul2..anyway, ni mesti byk berfikir kn..

    ReplyDelete
  8. masing2 memerintah dengan cara sendiri tp pentingkan kroni jer rakyat makin menderita............walaupun ngan moto rakyat
    didahulukan (rakyat yg miskin terus menikmati kesengsaraan dlm negara yg kaya. org kayaraya bermegah terushanyut dgn kekayaan yg bertambah2)

    ReplyDelete
  9. Hidup dan kehidupan memang ada kaitan kuat dengan sistem. Sistem pula buatan manusia. Sistem yang sebaik mana pun, mampu dimanipulasi manusia. Semata-mata kerana merasa mereka yang empunya dan perekacipta sistem tersebut.

    Mereka lupa Master of Universe untuk segala sistem hatta sistem cakerawala sekalipun yang di atas sana tuuu....Tu yang lagak tak sudah tu...Hu!Hu!

    ReplyDelete
  10. haha..maik lama version, makin canggih! tu pasal a melayu makin "canggih"

    ReplyDelete
  11. xtaw da version...infiniti da kot

    ReplyDelete
  12. sampai satu ketika orang dah tak peduli tentan version tapi semua pakat pedulikan periuk nasi masing je...itulah verson zaman moden atau yang pengakhiran

    ReplyDelete
  13. final version semestinya pemerintahan oleh pemimpin yang adil. kan itu janji Allah. sekarang zaman kebangkitan anak muda. inshaAllah..asalkan kita jangan lupa update version kita sudah lah :')

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates