Sunday, July 11, 2010

soalan killer daripada anak-anak

soalan killer daripada anak-anak

selepas membaca entry yang ditulis oleh weed, aku terfikir sejenak apa yang patut aku jawab bila anak-anak bertanya "bayi keluar dari mana?".. aku saja menulis entry ini untuk mengetahui pengalaman korang yang sudah berkahwin dan sudah memiliki cahaya mata.. apa yang akan korang akan jawab bila anak-anak korang tanya soalan killer macam tu?


itu baru soalan biasa.. macam mana kalau anak-anak lelaki tanya "perempuan punya macam mana?" dan anak-anak perempuan pula bertanya yang sebaliknya.. dan soalan yang lebih killer seperti "romen tu macam mana?".. ahaha.. masa aku darjah lima, aku tak tahu apa itu "liwat" selepas kerapkali aku dengari di televisyen berhubung kes liwat anwar ibrahim dan aku bertanyakan kepada mak aku.. mak aku cakap liwat tu lelaki tidur dengan lelaki, berdosa dan nabi tak ngaku umat..

aku ada cerita lawak lucah yang pernah aku dengar entah dari mana pun aku tak ingat.. kalau tak suka, jangan teruskan pembacaan.. ada seorang anak kecil bernama ali bertanyakan kepada ibunya, "mak.. puki tu apa? lancau tu apa? ali dengar kawan-kawan kat sekolah dok sebut banyak kali..".. ibunya sangat terkejut dengan persoalan itu lalu menjawab "puki tu ibarat pagar dan lancau itu pula ibarat kereta"

di waktu petang, apabila ayahnya pulang dari tempat kerja, ali sangat khusyuk bermain permainan video dan malas untuk membuka pintu pagar lalu berteriak kepada ibunya "mak!! bukak puki jap.. lancau ayah nak masuk".. kah kah kah! begitulah kisahnya.. jadi bagaimana cerita-cerita seperti ini boleh muncul? sudah pasti perkara seperti ini pernah berlaku kepada sesetengah ibubapa yang tak prepare untuk menjawab soalan killer anak-anak..


maafkan aku sekiranya entry ini keterlaluan.. tetapi aku ingin mengetahui apakah jawapan yang sesuai sekiranya anak-anak memberikan soalan killer seperti ini? tidak pernah ada di televisyen atau radio membincangkan isu seperti ini.. anak-anak kecil semuanya dalam proses belajar.. biasanya soalan mereka akan berlarutan kan? contohnya, bayi keluar dari mana? rahim itu apa? macam mana tiba-tiba boleh ada baby dalam perut? share sikit pengalaman korang kat sini..

video : kanak-kanak dalam proses belajar
Related Posts with Thumbnails
Share This

20 comments:

  1. Artikel menarik..
    ade gak soklan budak2 pasal TUHAN..
    itu lagi ekstrim :D

    ReplyDelete
  2. cerita lancau ngan
    puki tu lawak!
    hahahaha!

    ReplyDelete
  3. ok, cerita lawak yang tengah tu agak menyimpang sikit dengan persoalan. hahaha. sebab dok masih gelak pasai cerita buka pintu tu.

    ReplyDelete
  4. betul2...hehe..

    kalau boleh jawapan untuk budak2 tak boleh detail sgt, sbb dorang tak faham..

    tapi itu lah..dah jawab ini, dia tanye yang itu pulak. adoi~

    ReplyDelete
  5. aku ada buku encyclopedia utk kanak2,so bila anak aku tanya baby kluar ikut mana?aku terus bukak buku tu tunjukkan gamba berdasarkan topik yg ditanya tu..

    ReplyDelete
  6. Stakat ni anak dara aku tak bertanya lagi soklan maut tu....well aku dah prepare awal2 nak jawab camne kalu dia tanya...tu gunanya ilmu parenting huhu

    ReplyDelete
  7. bagi la tips sikit.. aku bakal jadi parent ni..
    ahaha.. nak putaq belit satgi takut jadi ngtve lak

    ReplyDelete
  8. hahaha.. org lain cakap tu bontot ayam :p

    ReplyDelete
  9. bila anak menakan aku tanya - baby mai dari mana?

    aku jawab senang ja..

    mai dari tuhan! dia bagi bila orang tu kawen.. orang tak kawen lagi tak dapat baby..kalau dia dapat gak, tu pasai dia dengaq cakap setan, bukan cakap tuhan...

    budak-budak la ni advance, kalau aku jawab macam jawapan mak aku dulu (baby mai dari kantung leher burung bangau) wajib depa tanya lagi macam-macam soalan tak larat nak jawab

    so daripada menipu (ala2 underestimate yang depa bodo) baiklah berterus terang separuh..berhemah dan tidak menipu..aku siap layan NatGeo (in the womb) lagi dengan depa sambil jawab soalan2 maut..

    ReplyDelete
  10. being a parent pushes u to become a smart person

    - aku kagum dengan kak aku - bila lepas anak dia main ayaq, dia takut depa selsema, dia kata - mai kita makan vitamin C...!! - padahai makan ubat sesema!!! anak2 dia pun best pasai vitamin bukan ubat..

    bila mai kat aku - jom makan ubat!!! - terus depa lari teraboq..tak mau jugak, aku kepit celah peha, paksa..-

    bila aku cerita kat laki aku, dia kata - ilmu, tuh..bukan semua orang ada..-

    ReplyDelete
  11. hahahha.. raina affan.. tq untuk komen yang bernas.. nanti aku post lagi pendapat2 org berkaitan entry ni.. budak2 mau 'jek' sikit ja.. baru depa mau makan ubat.. ahaha

    ReplyDelete
  12. Tips nak jawab soklan maut camtu...berterus terang je tapi jangan direct sangat...jawab macam kita blaja sains kat skolah dulu2 (skolah rendah yek)....jangan jawab cam poyos kena cute2 sket...ingat budak2 zaman skang dah cerdik tak macam zaman budak2 kita dulu2 leh klentong dan ingat gak yang diorang still kanak2, simplify mana yang complicated....hahaha pandai2 la lu nak jawab...ynag penting jangan bohong menda fakta hehheh

    ReplyDelete
  13. budak skg lagi hebat. info di hujung jari je.

    ReplyDelete
  14. klu sy lain kali anak tanya macam tu..sy jawab la mcm mak sy jawab sy dulu..dia kata "ish..x tak boleh sebut benda tu..Allah marah nanti Allah kerat lidah kamu kalau kamu sebut lagi.." saya jawab lagi, " Dah byk kali sy sebut ikut kawan Lidah sy tak putus pun"..Kemudian kata mak lagi, "sebab Allah tunggu mak izinkan lidah kamu dipotong.."
    pastu smpai skrg sy x berani nk ckp benda kotor lg..:)

    ReplyDelete
  15. baby keluar dari mana?
    -hospital!
    ahahaha..
    bro tubelawak jd parents x lama lg? congratz bro!
    :)

    ReplyDelete
  16. entry best dan komen2 pun bernas.

    kena bersedia mcm2 nak jadi parent.

    ReplyDelete
  17. pergh...hahaha aku makin shok plak follow blog hg la nie...kena blajaq ilmu parenting dr skrg dh nie..ngeri2

    ReplyDelete
  18. kwn aq wak2 kecik dye tanye macik dye baby kua dari mane, macik dye cakap dari tlinge.. :D

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates