Tuesday, August 31, 2010

hishamuddin rais - negara ciplak

hishamuddin rais - negara ciplak

semalam ialah hari ulang tahun kemerdekaan negara kita.. aku cuma melepak di kedai makan bersama 7 orang rakan aku yang lain di shah alam.. semalam aku melepak, dan hari ini aku bicara tentang kemerdekaan.. sudah tentu orang akan kata "kau pun kaki lepak, lepas tu nak cakap tentang kemerdekaan.. minda kau pun sama ja cam orang yang dijajah".. eh? aku melepak dan aku nak bicara apa-apa pun suka hati aku lah.. kah kah kah.. 


apa sebenarnya erti 'minda dijajah'? bagi aku, kebanyakan orang kita ni memang minda dah dijajah.. contohnya seperti penggunaan perkataan babi (link).. sebenarnya kita semua telah dilatih untuk terima segalanya mengikut majoriti ataupun flow orang sekeliling.. samalah keadaannya bila aku sebut 'melepak', orang akan kata itu adalah perbuatan yang negatif dan sia-sia.. sedangkan aku berjumpa dengan kawan-kawan lama aku yang dah hampir setahun tak jumpa.. buang masa atau mengeratkan silaturrahim?

lagi satu, orang kita selalu berfikiran negatif contohnya bila melihat orang memandu kenderaan dengan laju.. sudah pasti orang akan kata "kurang ajar punya pemandu".. adakah korang fikirkan disebalik kenapa pemandu itu memandu laju? mungkin dia nak terberak, mungkin dia nak ke hospital menemani isteri yang nak bersalin, ataupun mungkin dia dah terlambat untuk menunaikan solat.. inilah yang mak aku selalu tekankan.. jangan berfikiran negatif terhadap orang..

tapi lepas aku tengok video hishamuddin rais ni.. aku terfikir.. ada betul gak kata-kata dia.. contohnya di negara kita selalu tekankan pemalsuan dan penipuan dokumen itu adalah kesalahan yang sangat berat.. contohnya ciplak sijil cuti sakit, ciplak dokumen-dokumen penting orang lain dan mengaku kepunyaan kita, ciplak ketika peperiksaan (untuk pelajar) dan ciplak cakera padat.. bagaimana kita nak elakkan semua ni sedangkan simbol negara kita sendiri pun dah macam ciplak jugak? ahaha..

video : hishamuddin rais - negara ciplak
Related Posts with Thumbnails
Share This

14 comments:

  1. yang sal driver bwk laju sbb nak solat tu, tak molek bro, klu lambat, jgn tergesa2.

    bersederhanalah!

    hehe.

    ReplyDelete
  2. bukan.. maksud aku, jangan terlalu berfikiran negatif kat orang lain.. camtu ja.. memang la kalau nak solat pun jangan sampai membahayakan diri sendiri.. tapi better kita berfikiran positif terhadap orang lain dari kira fikir negatif.. kita anggap camtu adalah lebih baik dari kita anggap dia kurang ajar ataupun tak sabar dan lain-lain..

    ReplyDelete
  3. kalau sebut pasal merdeka, benda pertama yg comes out frm my mind is that mcm mana nak settle kan issue racist. dh teruk sgt !

    ReplyDelete
  4. yelah tak pike -ve dah. org blakang rumah aku hari2 masak pakai belacan. aku sampai pike dia nie hantu balacan.

    rupanya mak dia mmg toley belacan.humph.

    ReplyDelete
  5. mudah2an makin ramai rakyat ori, yg tidak mahu dijajah..

    ReplyDelete
  6. ni la rakyat setia..!! perghh..!! MERDEKA..!!~

    ReplyDelete
  7. hm..agree to some of the points..not all..ni rujuk pada vid tu yep..

    ReplyDelete
  8. ko rasa ramai tak anak muda yg seberani brader isham nih?

    cara dia berfikir, byk utk org muda.

    aku respek gak ngan dia ni..

    ReplyDelete
  9. woit! dia ni memang real intellact... kah kah kah

    kah kah kah.. biasa guna anon bila komentar kat tukartiub.. kah kah kah

    kah kah kah.. so guna anon kat sini pun kira cool la... kah kah kah

    ReplyDelete
  10. [Quote]ku cuma melepak di kedai makan bersama 7 orang rakan aku yang lain di shah alam.. semalam..[/Quote]

    Pening pale aku nengok video tuh.. aku dulu belajor x abih.. Orait larr.. janji boleh nengok tubelawak.. ok lar..

    Aku wase..crayon nieh cam bawak isu yg x abih posting sini jer.. kah..kah..kah..

    Bro.. Aku tabik spring la ko boleh modify coding facebook app.. adari versi lama ke baru.. mantap siott..

    ReplyDelete
  11. In this Part 2 of our interview with Isham Rais, he talks about the myths that's surrounded the fight for Merdeka ... http://www.youtube.com/watch?v=N7lmhp7fOFY&feature=player_embedded

    ReplyDelete
  12. Hahaha.. tak tahan pasal pemandu bawak laju..

    aku selalu guna alasan "dia nak pi berak kot" kat member sebelah (yakni penumpang) kalo ada org bawak kereta laju potong kitorang

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates