Thursday, September 30, 2010

kita semua manusia biasa - sambungan entri untuk anonymous

kita semua manusia biasa - sambungan entri untuk anonymous

post aku semalam (link) telah mendapat komen yang sangat memberansangkan kerana aku mengeluarkan ayat yang mencabar 'anonymous' diluar sana.. aku tidak mengatakan bahawa aku melarang anonymous meletakkan komen negatif.. cuma aku sedikit 'tak syok' komen negatif kurang dari user yang meletakkan nama/email sendiri..

sebenarnya ini semua lumrah kehidupan.. ada hitam, ada putih.. ada baik dan ada juga yang jahat.. tanpa penjenayah, ntah-ntah polis pun takdak keja nak buat.. sebab itulah sesetengah orang mengatakan kita tidak boleh menuduh atau membuat keputusan siapa yang masuk syurga dan neraka.. segalanya di tangan tuhan.. tapi kita berhak untuk boleh merancang siapa kawan dan siapa lawan..

orang dulu-dulu selalu kata "rambut sama hitam tapi hati lain-lain".. mungkin kerana kebanyakan orang di malaysia dahulunya tiada lagi yang memiliki rambut selain dari warna hitam.. rambut sama hitam pun diorang boleh kata hati lain-lain yang membawa maksud berbeza pendapat, apatah lagi manusia zaman sekarang (orang kita) yang rambut warna-warni (ada yang blonde, ada yang red head, dan bermacam-macam lagi) sudah pasti hati atau pendapat kita adalah 'super' berbeza.. ehehe..

tapi kebanyakan diantara kita suka menterjemahkan pemikiran mereka melalui apa yang nampak jelas atau dalam erti kata lain 'tersurat' dan langsung tidak peduli dengan perkara-perkara yang 'tersirat'.. ditambah pula dengan perbezaan pendapat, perangai suka mengikut suara ramai (majority), dan perbezaan pemikiran melalui jantina.. pendapat semua boleh mengkucar-kacirkan apa yang ingin disampaikan.. nak bukti? lihat saja video ini.. ehehehe..


selain perbezaan pendapat, manusia juga ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.. ada yang kuat, ada yang lemah.. ada yang pandai, ada yang bodoh.. ada yang laju, ada yang lambat.. kita sebagai manusia tiada yang sempurna.. sekiranya ada manusia yang gagah, tak beerti dia bijak.. sekiranya dia bijak, tak beerti dia gagah.. contohnya askar-askar ini.. mereka berbadan kuat, tapi tak mampu mengawal otak untuk melakukan lompat bintang.. kontra kan?


begitu juga dengan anonymous diluar sana.. mereka ada keberanian untuk memaki hamun dan mengutuk penulisan orang lain, tapi mereka 'takdak kote' untuk meletakkan nama atau email mereka.. kah kah kah.. mereka juga manusia.. itulah kontra dalam kehidupan.. aku juga manusia, jadi aku takkan tutup permission komen untuk anonymous2 ini untuk membenarkan dunia blog aku berjalan seperti biasa.. kepada anonymous sekalian, selamat maju jaya ya! hidup 1malaysia!
Related Posts with Thumbnails
Share This

40 comments:

  1. anonymous marah ko?
    marah tandanya sayang bro...
    hee...

    ReplyDelete
  2. haha.. skali skala tulis benda sirius plak.. lepas ni merapu balik.. bila lagi.. :)

    ReplyDelete
  3. haha. macam2 komen aku baca.
    entry hang tubelawak ka, komen2 tu tubelawak? hehe

    ReplyDelete
  4. owh..kes anon ni..dah jdi kudis..
    actually i pon..bukan nk membenci anon yang hiding without id ni..tp mereka ni betul2 membuat kesabaran kite menjadi xsabar..
    yess..kite manusia biasa..nobody perfect..everybody has the right to correcting, commenting or criticizing other..but then..condemning..no!!

    but then..nak buat mcm mane..just let the dogs bark..

    ReplyDelete
  5. layan jer.... elok juga...bila lagi nak tahu isi hati orang kan?...hehehe
    singgah jua walau tak dijemput...ikut angin ler

    ReplyDelete
  6. anon mewarnai dunia blog . hehehe

    ok . pape pun askar xpndi lompat bintang tu sgt2 annoying . hahaha . mcm bangang je . siap kne ajar step by step lg tu . hadoii

    ReplyDelete
  7. org cenggini tkyh layan..suka hati kita la kan..blog memasing..suka la nk tulis apa pun..tk suka..jgn la baca..
    dorang ni kurang kasih sayang n perhatian..tu yang dok meroyan sana sini cari kasih sayang n perhatian...
    alhamdulillah..aku tak kena lagi..hope tk kena la kan...hehehe..

    ReplyDelete
  8. the best part is smtms anonymous tu dtg dr member sindri. nk sound dpn tak berani tp jealosy merangsang hati tu lastnya luahkan maki kat blog sbg anonymous. kan? kan?

    dulu pun Lynda emo psl kes anonymous yg annoying ni lg2 plak ada yg siap copy paste-link post to forum dan bersama2 memaki hamun yg heran x sekor pun berani komen dlm post blog tu. ye lah at least kita sbg owner tau lah kan taklah terkejut bila google br terbaca ..

    sbnrnya manusia anonymous ni tadak life, sibuk baca hal org pastu mencaci & mengeji saja nk menguji kita kot. apa pun biarkan luncai terjun dgn labi-labinyaaaaaaaa :) :) :)

    ReplyDelete
  9. anon tak anon... kecoh la lu mat!

    ReplyDelete
  10. anonymous oh anonymous,,kenapa nama ko anonymous..diorang pun nak keutarakan pendapat jugak tapi kadang-kadang pendapat dorang tuh menyakitkan hati, kadang-kadang membina, ntah lah..

    ReplyDelete
  11. Biasa la tu.. dunia tanpa batasan.. tak macam dulu, org zaman skrg ni suka main2 sembunyi/tikam belakang..

    video 1st tu aku paham maksud ko.. cam siot je.. lain dipandang kan? haha

    video 2nd tu cam org awam yg baru masok askar je.. tgok physical diorg cam org biasa je tak mcm askar..

    ReplyDelete
  12. woi mangkok... kau orang semua merapu apa ni lahanat... bodoh piang semua orang kat sini selain aku... ada ka patut ko suruh aku bagi identiti selaepas aku maki hamun ko orang semua... bengomg ka apa? kah kah kah..

    apa pun korang sini memang lahanat semuanya... cuma tak sedar diri, berasa cam bagus, kau orang semua ni hari2 buat dosa mengumpat dan mengata kepada individu dlam setiap youtube yg telah dipostkan oleh lahanat crayon... faham ke kamu ni semua wahai lahanat? woi mangkok faham ka? bertaubatlah semua sebelum kena laknat...

    ReplyDelete
  13. blog apa ni? macam tempat orang2 bodoh berkumpul je... entry pun cam sial...

    ReplyDelete
  14. sekali tengok macam bapuk la pula crayon ni...

    ReplyDelete
  15. too much porn is never a good thing. semen banyak sangat melekat dekat keyboard sampai kau typo kerap sangat. and yes. do not digress.

    ReplyDelete
  16. duhh duhhh rasakan nie... crayon tu bukan ke skandal kamo ke.. kekeke :p (minta maap ye abe cyaron)... sabar jer laa aku!

    ReplyDelete
  17. ko menngarut meraban apa ni lahanat

    ReplyDelete
  18. afiq.. ko tu sebenarnya kaki melancap suka pancut kat keyboard... apa yg ko cakap tu,, itulah diri ko sebenarnya... so pathetic

    ReplyDelete
  19. Hahaha ape kate tuka style blog utk sape2 yang nk comment kene log in....so xde ala anonymous... kan kan

    ReplyDelete
  20. crayon tak berani tutup permission untuk anonymous sebab dia sendirik tak de kote untuk melakukannya... lagipun yg jadi anonymous tu dia juga... lu orang boleh fikir sendirik...

    ReplyDelete
  21. anonymous yg 1st tu paling tak de k**e n brapi soang2. bebual soang. kamon arr. nampak sgt "kesian" ko tu. walopon aku ske jd anon, tp aku tak de la nak maki2 blog org.hehe

    ReplyDelete
  22. "paling tak de k**e n brapi soang2"?
    macam ayat bebudak sekolah rendah...
    amende la korang ni, dgn anon pun buat berkira...

    ReplyDelete
  23. crayon klu ang terer ang teka aku lelaki ka pmpuan?huhuhu....aku nak bg teka teki ja...aku x minat nk maki2 blog org....aku suka blog ang crayon...keep it up!

    ReplyDelete
  24. BAGUS LU JANGAN LAYAN... LU BACA SUDA

    ReplyDelete
  25. Anonymous bodoh.takdak kote.

    ReplyDelete
  26. anonymous bengong. haha.

    ReplyDelete
  27. anonymous bodo. takde keje. komen blog tara letak nama.. bodo punya anonymous. hahaharam.

    ReplyDelete
  28. Hehe.. sonang ja kalo nak tau anonymous tu bape orang.. tengok time comment tuer published.

    Kalo sela masa pendek maknanya anonymous tu sorang je. tak ramai pong. Sajja bikin traffic.

    Hehe.. jaga-jaga takut owner blog nieh pasang 'ip tracker'.. boleh trace comment dari laptop/pc maner. hehe.



    Yours truly,
    Detective anonymously anonymous

    ReplyDelete
  29. admin dah jadi anonymous hahaha, confirm kote takde hahaha ip traccker? huuuu takoot siot... heeeee
    nasib baik admin dah moderate... hahaha

    ReplyDelete
  30. bukan salah anonymous tapi admin yg bodoh, admin berlagak cam poyo, keluar entry berkaitan anonymous suka komen bodoh tapi hakikatnya nonanon pun, lebih banyak bodoh dari anon, blog ini sendiri pun tahap mangkok ayun kebodohannya... sedarlah sikit wahai admin tu belawak kah kah kah ( sekarang ko bacalah sorang2 komen anon ni)

    ReplyDelete
  31. mcm2 hal la korg nie..

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates