Wednesday, May 19, 2010

debat muay thai (tomoi) dengan tae-kwon-do

debat muay thai (tomoi) dengan tae-kwon-do

seni mempertahankan diri harus dimiliki oleh setiap orang.. diantara kebaikannya, boleh mengurangkan jenayah yang berlaku di malaysia.. kalau kakak-kakak, atau makcik-makcik ada belajar seni mempertahankan diri, mesti tak kena ragut dengan orang jahat.. ahahaha.. tapi diantara seni mempertahankan diri, yang mana lebih hebat? untuk persoalan aku disini, aku nak bicara mengenai tomoi dan tae-kwon-do.. aku pernah dengar kawan aku berdebat siapa lebih hebat.. yang mat tomoi ni dok kutuk mat tae-kwon-do(tkd), yang mat tkd ni pulak dok kutuk mat tomoi.. apa yang menjadi perbualan diorang tu aku taknak sebut, takut menimbulkan kemarahan pengamal atau ahli lain pulak..


aku tak berapa tau pasal tae-kwon-do.. jadi aku nak beratkan sikit pasal tomoi.. sebab kebanyakan kawan-kawan aku belajar tomoi selain daripada silat.. silat memiliki banyak teknik dan amalan yang disusuli dengan unsur keagamaan jadi aku takmau ulas dalam blog aku.. kalau korang search kat youtube pun, mesti dapat silat orang putih.. ahaha.. aku pun heran macam mana orang putih belajar silat.. silat olahraga kot barangkali? tapi dalam banyak-banyak seni mempertahankan diri, pendapat aku tomoi paling super cool sebab melatih manusia untuk memiliki badan macam besi, urat macam dawai, deria macam harimau.. perghh.. lebih-lebih pulak aku puji..

video : tomoi buli tae kwon do

tapi untuk memiliki tubuh badan yang kuat, mestilah bergantung kepada latihan jugak.. kalau orang tu pemalas, macam mana nak dapat 100% ilmu yang diturunkan.. dulu masa kecik-kecik aku penah gak join tae-kwon-do kat sekolah aku.. lepas tu kena paksa kangkang luas-luas sampai rapat ke lantai.. jadi aku terus tak pergi latihan sebab aku takut kena kangkang luas-luas.. ahaha.. tae-kwon-do pun ganas gak sebab diorang boleh kangkang luas-luas.. amatlah mudah untuk sepak kepala orang.. ada orang kata, tae-kwon-do ni lembik.. tengok video ni untuk ubah tanggapan korang terhadap tae-kwon-do..

video : tae kwon do buli tomoi

jadi kesimpulan yang dapat dibuat ialah seni mempertahankan diri cuma membimbing manusia untuk menjadi lebih kuat.. kehebatan seseorang tidak terletak pada seni mempertahankan diri tapi kehebatan itu terletak pada diri orang itu sendiri.. kalau belajar bertahun-tahun tapi badan macam rosmah mansor, orang pun boleh agak kau tu pemalas dan tak mengamalkan seni mempertahankan diri dengan betul.. kah kah kah.. tengok video ni pulak.. pergaduhan yang amat ditakuti dan boleh membawa maut.. kah kah kah

video : gaduh sabit dan pedang (1malaysia)


Related Posts with Thumbnails
Share This

9 comments:

  1. lelaki ini macam manyak cibai. muahaha xD

    ReplyDelete
  2. semua martial arts hebat..hanya bergantung pada pengamalnya...

    ReplyDelete
  3. aku rasa muay thai hebat lagi
    tapi apa2pun bergantung pada kepakaran orang belajar lah

    ReplyDelete
  4. aku rasa sabit power lagi. parang undur diri

    ReplyDelete
  5. tomoi buli taekwndo tu aku rasa betul..tapi taekwando buli tomoi aku rasa tak betul...seorg muay thai fighter kebiasaanya berkulit gelap..ni saya tgk berkulit cerah..mesti org korea sarung seluar tomoi dan lawan taekwando...hahah..

    cayalah auntie tu...siap pakai sabit tu...mereka berilmu tinggi ja gaduh pakai sabit...hahaha

    ReplyDelete
  6. bukan saya nak angkat muaythai..teakuando lawan fighter korea mana best..tgk dia tendang pun seni dia kurang.. cuba teakondo lawan figter thailand yang aliran muaythai boran@ chaiya. bukan muaythai stage.

    ReplyDelete
  7. bukan nak angkat muaytahai..teakondo vs fighter korea muaythai,seni dia pun kurang,.teakondo kena vs fighter asli thailand,seni dia orang pure..cuba teakondo vs muaythai asli boran@ chaiya..

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates