Saturday, July 31, 2010

idea FYP untuk pelajar jurusan manufacturing

idea FYP untuk pelajar jurusan manufacturing

entry kali ni khas kepada student manufacturing atau bidang-bidang lain yang berkaitan.. aku kurang arif pasal bidang ni tapi aku ada jumpa video yang sangat super cool mungkin boleh menjadi cetusan idea untuk korang memikirkan tajuk untuk FYP korang.. dulu ada kawan aku hasilkan sikat rambut untuk final year project diorang pun boleh dapat 'A'.. aku tak pasti dari aspek apa penilaian terhadap produk yang dihasilkan.. kawan aku kata, nak hasilkan sikat rambut bukannya senang sebab memerlukan pengiraan dan kerja yang sangat halus..


apa-apa pun, kalau nak menambat hati individu yang menilai project kita tu, kita mesti menampakkan kerajinan dan kesungguhan kita dalam menyiapkan sesuatu kerja.. contohnya video penghasilan daft-punk helmet ni.. sangat super cool.. aku ingat nak order sebijik dari owner tapi dia takmau jual pulak.. ahaha..

video : daft punk helmet yang super cool

itu adalah salah satu produk yang tak memerlukan demonstrasi yang banyak.. sekali switch on saja dah cukup untuk menampakkan hasil ciptaan kita.. korang kena berhati-hati ketika memilih produk yang ingin dihasilkan.. maksud aku sekiranya produk korang tu ada fungsi yang tersendiri, korang mestilah demonstrasi produk korang kan? apa yang akan terjadi kalau produk korang tak berfungsi dengan baik? tengok contoh video ni pulak, antara FYP pasti gagal.. kah kah kah (note : produk ini tidak dibenarkan di malaysia)

video : demonstari gagal dan produk gagal
Related Posts with Thumbnails
Share This

16 comments:

  1. da tgk dh video tu..mmg smart la!

    ReplyDelete
  2. hensem baba. bro, final year gak ke? aku prsn ko asyik post pasal fyp.

    aku nk usah fyp ko nnt. hehe

    ReplyDelete
  3. agak-agak kalau pakai bleh short karan, dak?

    ReplyDelete
  4. waaa gempak ah ! smart gilos helmet tuu.

    ReplyDelete
  5. dh tgk the sorserer's apperentice?? superb laa~ i was thingking that the muvi could inspire budak2/student physics..trust me >.<

    ReplyDelete
  6. ooo kt sini rupanya cik faezah menyorok ye...=p

    tubelawak ni byk idea sungguh...bgs2 bg inspirasi utk student2 kt luar sana n sini...=)

    ReplyDelete
  7. smart ar. aku pun nak order satu. mana nak order ni? xD

    ReplyDelete
  8. nak satu helmet tu...guwa nak buat songkok untuk smyg terawih

    ReplyDelete
  9. smart ar. aku pun nak order satu. mana nak order ni? xD

    ReplyDelete
  10. buat la pula utk budak software...

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates