Monday, February 21, 2011

bersyukur dan bersederhana

bersyukur dan bersederhana

bersyukur dari segi bahasa ialah berterima kasih dan menghargai segala kebaikan atau perkara baik yang berlaku terhadap diri kita.. contohnya kemudahan internet, elektrik, komputer dan lain-lain justeru membolehkan anda sampai ke blog tubelawak ini.. ehehehe.. syukur tak sebab dapat baca entry kat tubelawak harini? ya! anda patut bersyukur sebab mata anda masih boleh melihat text di blog ini dan otak anda boleh mentafsir apa yang aku nak cerita kat anda.. 


kalau nak cerita pasal bersyukur ni memang banyak benda yang aku boleh ceritakan.. tapi apa-apa pun, kalau kita seorang yang bersyukur pasti tidak boleh lari dari sikap bersederhana.. kan? lepas ni, janganlah pulak ada antara korang pergi cakap kat manusia yang hidup super mewah "kau ni tak bersyukur!".. kalau anda berfikiran macam tu, anda sebenarnya telah salah.. kadang-kadang, ada juga manusia yang perlu memiliki sesuatu yang menampakkan kemampuan dia..

contohnya kontraktor.. kalau aku nak upah sorang kontraktor buat building company aku, mestila aku nak kontraktor yang mampu meyakinkan aku.. ya tak? takkan la aku nak ambik kontraktor yang datang jumpa aku naik motor cabuk ja? hahahaha.. ada jugak orang yang beli kereta besar dan rumah besar nak mampus sebab nak bagi keselesaan kepada anak-anak dan keluarga.. dapat ak point aku? jadi kita tak boleh menuduh orang hidup mewah ni tak bersyukur..

setiap orang pasti ada reason masing-masing dalam memiliki sesuatu.. tapi kalau 'boros' adalah reason seseorang tu, memang kena hantar dia jumpak aku untuk di-brainwash balik.. kah kah kah (sejak bila aku jadi kaunselor?).. boros itu adalah salah satu perangai orang yang tidak bersyukur.. mana ada orang sebut "saya pembeli yang boros.. tapi saya boros membeli barang keperluan sahaja".. kah kah kah.. menipu la tu..

dulu masa aku sekolah aku terpaksa menunggang basikal sejauh hampir 5km untuk sampai ke sekolah aku.. sekolah aku jauh.. jadi aku pernah menyuarakan hasrat aku kepada mak aku untuk memiliki motorsikal untuk memudahkan aku ke sekolah (alasan baik ni.. sekolah jauh beb!).. tapi mak aku balas balik "syukur la tu ada basikal.. cuba hang pikiaq balik anak-anak orang lain yang tepaksa jalan kaki pi sekolah tu laaaagi teruk".. terus aku memonyokkan muka aku hampa dan kiciwa dengan harapan aku dapat jugak motorsikal.. kah kah kah

itu cerita lama.. kini bila teknologi dah membangun, muncul peralatan canggih, internet, dan sebagainya, aku terfikir.. aku terfikir apa yang akan aku balas sekiranya anak aku nanti menjawab segala percakapan aku yang kononnya nak mengajar dan mendidik anak aku agar bersyukur dan hidup bersederhana.. kah kah kah.. pening aku fikir.. contohnya macam perbualan ni..

ronaldo : abah! belikan ronaldo kereta.. dah bosan la naik motorsikal
tubelawak : alaa.. ronaldo cuba bayangkan orang lain yang takda langsung kereta dan motorsikal.. setengah tu naik basikal ja ke sekolah..
ronaldo : abah! basikal yang diorang naik tu bukan basikal biasa tapi basikal fixie (fixed gear).. basikal macam tu ada yang mencecah RM10,000.. daripada abah bagi kat ronaldo basikal tu, baik abah bagi kereta kat ronaldo..
tubelawak : ...... errr

drogba : abah! belikan drogba motorsikal.. dah bosan la naik basikal
tubelawak : alaaa.. drogba cuba bayangkan orang lain yang jalan kaki.. lagi penat dari naik basikal tau..
drogba : abaaaah!! memangla diorang jalan kaki.. tapi diorang naik train.. satu hari naik train dah dekat 5 6 ringgit.. baik abah bagi kat drogba motorsikal.. naik motorsikal seminggu dalam 10 ringgit ja..
tubelawak : ....... errr

kah kah kah.. itu baru sikit.. belum yang lain-lain lagi.. haaa.. anda semua pun mesti pening nak jawab kan kalau anak-anak pandai sangat berkata-kata.. apa-apa pun entry ini sekadar nak mengingatkan semua agar sentiasa bersyukur dan bersederhana dalam kehidupan.. tepuk dada tanya iman.. tepuk perut, tanya dah makan ka belom.. syukur kat tempat kita tak berlaku macam dalam video ni..

video : maek long market (thailand)
video : full train during rush hour 1991 (japan)
Share This

35 comments:

  1. hahah.. betul tu.. kalau kita bersyukur.. kurang sket masalah belanja ni.. sebab kita akan mengamalkan cara hidup bersederhana.. bila tak bersyukur.. semua benda nak.. jadi duit pun xcukup..

    ReplyDelete
  2. betul2.. bersyukur amalan mulia.. ingat satu je, jika kita susah, ada org lain lagi susah dari kita.. so, kat sini kita akan sntiasa bersyukur ngan apa yg kita ada.. :)

    ReplyDelete
  3. sorg drogba, sorg messi... kaya uh anak2 mung.. haha...

    ReplyDelete
  4. Yup kita perlu bersyukur dgn apa yang kita ada..:)

    ReplyDelete
  5. pandai pilih nama anak noh...hee...

    entry yg baik...

    ReplyDelete
  6. azraie : jadi orang biasa ok.. jangan jadi orang luar biasa udah la.. hahahaha.. nanti anak-anak pun ikut sama jadi orang luar biasa..

    belalang : nama anak tu sekadar malas nak pikir masa nak tulis ja.. ahhahaha.. takdak niat pun nak letak nama anak camtu.. baik aku letak nama anak mahathir, abdullah badawi @ najib.. nama pemimpin :) hahahaha

    ReplyDelete
  7. mesti kena bersyukur dengan apa yang ada kan kan?

    ReplyDelete
  8. hahaha dialog last sekali tu x tahan betul laa..

    ReplyDelete
  9. tu lah fitrahnyer 'manusia'..yg mmg tak pernah bersyukur dgn apa yg ada...ter'masuk ahkak...so lepas nie kena harus bersyukur kan...kan.

    ReplyDelete
  10. Memang la duit bukan segala-galanya...tetapi kat KL ni hampir semua benda memerlukan duit!

    ReplyDelete
  11. bersyukur dengan apa yang ada tak bermakna andai berhenti berusaha setelah dapat apa yang diidam.... :)

    ReplyDelete
  12. hahaha apa kaitan gamba & entry...mungkin ada maksud tersirat.

    ReplyDelete
  13. crayon?.. are u???.....

    mekasih utk entry ni.. insaf dan berfikir sejenak

    ReplyDelete
  14. tengs bero...

    nk mengejar dunia ni smpai bila2 pn tk abes

    ReplyDelete
  15. Br semlm je MM buat entry skt ati sbb xdisahkan dlm perkhidmatan lg. So, MM cdg2 nak cr keje len. Bukan xbersyukur, tp kena pikir gak loan kete, loan kawen, loan PTPTpu saper nak byr kan. Tup2 td check, MM dh pun disahkan dlm perkhidmatan. Syukur kpd Allah s.w.t. sbb bg kemudahan pd MM.

    ReplyDelete
  16. Betul tu, manusia mmg tak pernah rasa cukup(merujuk kepada diri sendiri).Mcm saya zaman jalan kaki, rase nak beskal, bila dah ada beskal nak motor, dah ada moto nak kete..dah ada kete nak kete lagi mahal hehe

    ReplyDelete
  17. syukurrr dalam banyak hal dlm hidup ini..

    ReplyDelete
  18. perlu sedar rasa syukur itu perlu!

    ReplyDelete
  19. mawar merah : ptptpu? pelan sikit.. hahahaha
    wawanisolehah : nak keta lagi mahal tu yang nak kena brainwash tu.. hahahahaha
    rainbow : ya.. saya masih crayon seperti dulu.. HAHAHAHA

    ReplyDelete
  20. nak letak nama anak Syukur lah..haha..mmg patut kita bersyukur dgn setiap nafas yg kita ada..

    ReplyDelete
  21. UXOP : bagus jugak idea tu.. syukur bin UXOP?

    ReplyDelete
  22. yang jepun tuh gile lah . they do not have any car to drove ? -.-"

    ReplyDelete
  23. setuju lah sangat... kene syukur.. tapi d0k jangan tembak jer mengata org tu x pndai bsyukur.. k..

    ReplyDelete
  24. syukurrrr syukurrrrr syukurrrr Ya Allah, syukurrrr Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  25. bersyukur apa yang ade. sbb kdg2 manusia ni
    susah nak berpuas hati.
    kalu da ade yang ok, yg baik tetap
    nak yang lain. huhu

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates