Friday, March 9, 2012

kembali pada asal

kembali pada asal

semalam aku baru pulang ke KL dari kampung halaman aku dengan menaiki bas.. kalau menaiki bas di waktu malam dari kedah ke kuala lumpur, seperti biasa driver bas pasti akan berhenti sekali di mana-mana tempat persinggahan untuk memberi peluang kepada penumpang membuang air ataupun membeli juadah.. biasanya aku akan masuk ke tandas, kemudian membeli air minuman dan kembali berhampiran dengan bas untuk menghisap rokok.. sewaktu duduk sorang-sorang di atas divider pembahagi jalan berdekatan dengan bas tu, aku terlihat keadaan agak kecoh di hadapan pintu bas..


ada seorang perempuan cina tua sedang kehulu-kehilir sambil muka macam nak menangis.. dia masuk dalam bas yang aku naiki tadi tu, kemudian dia usya-usya dalam bas, lepas tu terus turun dari bas.. dia pandang kiri, dia pandang kanan.. dia naik lagi sekali bas tu, kemudian dia turun dari bas sambil memicit-micit handphone..

driver : aunty, you risau apa? you mau pegi mana ni aunty?
aunty : KL... KL....
driver : sini baru perhentian maaaa.. belum sampai KL lagi aunty.. sini ada toilet saja..
aunty : (geleng-geleng kepala sambil kening berkerut mulut ternganga)
driver : sini toilet saja aunty.. bukan KL.. toi-let (sambil tangan tunjuk arah toilet)

aunty tu masih ke hulu ke hilir dengan muka pasrah dan hampir menangis.. aku rasa mungkin aunty tu tak faham bahasa melayu.. ataupun mungkin jugak aunty tu bukan orang malaysia.. dua tiga minit lepas tu, datang sorang lelaki cina mendekati aunty tu dan menenangkannya.. rupa-rupanya, aunty tu tak tahu mana satu bas yang dia sepatutnya naik.. tempat parking tu ja ada lebih kurang lima bijik bas parking bersebelahan.. patutlah dia masuk dalam bas, lepas tu dia turun.. dia carik anak dia tak jumpak sebab tersalah bas.. hahaha

aunty tu senyum dan ketawa mengekek sambil menepuk-nepuk bahu lelaki cina tu tadi.. "amboiii gelak sakan.. hahaha" gelak aku dalam hati.. bila tengok aunty tu gelabah sorang-sorang muka cuak tak ingat tapi lepas tu boleh gelak muka lega, sesiapa pun pasti akan tersenyum tengok scene macam tu.. sebenarnya situasi tu agak comel bila berlaku pada orang tua.. kalau berlaku kat orang muda, tak rasa nak tersenyum pun kan?

bila bas dah kembali bertolak, aku teringat situasi aku masa kecik-kecik dulu.. kalau ikut mak aku pegi shopping complex, mesti aku akan cuak gilababi bila mak aku hilang dari pandangan aku.. air mata konfem bertakung sambil mencari-cari mak aku.. keadaan dia sama macam aunty tu tadi.. jadi aku terfikir dan terus membuat rumusan :

dulu masa aku kecik, aku comel.. 
sekarang dah tak comel.. 
tapi bila aku dah tua bangka nanti,
aku pasti akan comel balik

hehehe.. terima kasih kerana membaca..

Share This

40 comments:

  1. mesti stylo kan ko bersandar kt divider jalan tu sambil2 hisap rokok.heheh

    ReplyDelete
  2. dah agk dah mesti aunty tu keliru bas mana kan..kt pon kalo naik bas malam,tambah tgh2 tido,bas berenti,turun nak gi toilet dalam keadaan mamai2 tu,bila nak naik bas,kene tgk betul2,,kot tersilap naik..

    ReplyDelete
  3. kiranya ko nak kate rosnah mat aris pun comel lah ye? rosmah mansor pun comel lah ye?

    ReplyDelete
  4. lamenye bar update blog..

    ReplyDelete
  5. hehehe...semoga maintain comel la yer...

    ReplyDelete
  6. Hahahaha! Comel lah sangaaaat kan kalau dah tua tu!

    ReplyDelete
  7. ni nk kabo camni.. lelaki bila mangkin tua, makin comel sbb tu lisa pilih yusry. ada harapan uncle ijuali nnt hehehe

    ok2, masa muda belia ni hidup jgn nk berlagak/buduh sumbung. kite idup pn bkn lama. endup nanti msg2 tua juga ;) sayangi la anak kecil & hormati la org2 tua.

    ReplyDelete
  8. post ko sentiasa terbaik. teruskan! i miss u! hahaha

    ReplyDelete
  9. hampeh.. point cerita ni nk kata die comey time tua la tu cesss haha :p

    ReplyDelete
  10. Kami sembahyang 5 lah waktu, siang dan malam sudahlah tentu

    Hidup di kubur yatim piatu, tinggallah seorang dipukul dipalu. Woha !

    ReplyDelete
  11. ok yang ni best. bahahahahhaa. kira skarang fyy pun tak comel la?? kahkakak

    ReplyDelete
  12. mak cik tu comfirm cuak.. anak-anak die tak carik lak... cam mane bleh biar sorang2 mcm tu... atau mungkin masing2 takperasan gamaknye... sabo je laaa...

    http://thetimelines2u.blogspot.com/2012/03/entry-ringkas-tegur.html

    jom singgah...

    ReplyDelete
  13. mmg confirm comel balik la tua nnt.
    bongok kecik kot...hehe

    ReplyDelete
  14. Lawak tul la gmbr makcik kt atas tu...

    ReplyDelete
  15. Datang berkunjung dan kirim informasi : Link anda telah terpasang di blog aku, ditunggu link-back anda. Terima kasih.

    ReplyDelete
  16. comel masa tua? hehehe...
    sekarang zaman kolagen..of coz la

    ReplyDelete
  17. bbenar tuh kita akan kembali seperti semula

    ReplyDelete
  18. aku penah nk kne tinggal bus lg...mmg cuak gler....hahahaha

    ReplyDelete
  19. naik bas balik kedah?? ouhh.. da lama x buat camtuh.. suka naik bas cosmic ja.. ngeee~

    ReplyDelete
  20. kitaran normal hidup manusia.

    ceh, aku tertipu dengan gambar. ingatkn aunty tu minat vanila coklat. =="

    ReplyDelete
  21. muda itu penuh dengan ego, masakan tersenyum jika malu... nasib baik aunty tu jumpa balik bas dia.

    ReplyDelete
  22. tak sanggup naik bas g kedah dah. giller ko. patah pinggang den. tapi itu dulu, 6 tahun lepas. hahaha

    ye lah hoiii salah naik bas, mahuk tak nanges. dah la duit ciput jer. hahaha ada duit tambang sampai kl jer.

    ReplyDelete
  23. kasian banget sih aunty... Lainkali kalo mau turun dari bus minta ditemenin siapa gitu biar gak nyasar lagi.
    Btw comel itu apaan ya??

    ReplyDelete
  24. btoi3 mak sy pown da jd cute2 gtew bler da tue nie XD

    ReplyDelete
  25. bengong, perasan la kau nak comel balik stelah sekian lama tak comel hahahaha..

    ReplyDelete
  26. bila tua kita kembali comelll....hehehehe

    ReplyDelete
  27. Saya dan pasang link anda, saya tunggu linkback anda .... Salam persahabatan dari saya .....

    ReplyDelete
  28. haha...
    sekali comel tetep comel

    wkwkwkw..

    nice artikel - i always like this blog,
    karena - comel wkwkwkwk

    btw keep writing with funny artikel.

    salam,

    pasarjogja.com

    ReplyDelete
  29. Bila kelam tu yg nampak comel...hehe,jap hang comel ka masa kecik?meh usha sikit...huhu..

    ReplyDelete
  30. Annisa S.
    comel tu lucu (bahasa indonesia)..

    ReplyDelete
  31. blik kedh xhbaq pn..cehh..mnang2 dh da mata ayq baru..ha3

    ReplyDelete
  32. kunjungan gan.,.
    bagi" motivasi.,.
    Sukses besar esok hari dimulai dari tindakan-tindakan kecil hari ini .,..
    di tunggu kunjungan balik.na gan.,.,

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates