Friday, May 14, 2010

sejarah lelaki yang menjual dunia

sejarah lelaki yang menjual dunia

ahaha.. sebenarnya tajuk entry ni "man who sold the world".. sengaja aku tulis dalam bahasa melayu bagi nampak aneh sikit.. kalau dengar perkataan "man who sold the world" mesti ramai yang teringatkan kumpulan nirvana kan? tapi kurt donald cobain vokalis kumpulan nirvana itu bukanlah penyanyi asal "man who sold the world".. selama zaman persekolahan aku, aku minat dengan nirvana.. tapi selepas habis persekolahan, baru aku mengetahui bahawa lagu "man who sold the world" bukanlah pertama kali dinyanyikan oleh niravana.. ahaha, aku sedikit lembab dan tak up to date dengan sejarah dan perkembangan musik..


penyanyi asal lagu ini ialah david bowie (1970).. david bowie ini adalah manusia yang kacak dan menjadi kegilaan wanita pada tahun 70an.. mata dia sebelah kaler biru dan sebelah lagi kaler hijau (kadang-kadang kaler coklat.. bergantung pada situasi).. semasa di kolej, david bowie telah ditumbuk oleh kawannya di bahagian mata, sebab itulah mata sebelah dia tu berubah warna.. kalau korang nak ubah warna mata, tumbuklah mata sendiri ya.. walaupun david bowie menjadi kegilaan wanita, tapi ada ura-ura mengatakan bahawa david bowie ni seorang yang bisexual..  untuk pengetahuan korang, david bowie telah menulis dan menyanyikan lagu ini ketika kurt cobain masih berumur 3 tahun.. ahaha


kemudian pada tahun 1974, artis wanita bernama lulu kennedy membuat cover untuk "man who sold the world"..  beliau lebih dikenali sebagai "lulu" dalam dunia musik.. aku tak berapa tau sangat pasal perempuan ni.. tapi yang aku tau, "man who sold the world" nyanyian lulu tidak mendapat sambutan hangat.. korang tengok sendiri video nyanyian lulu dan korang nilai sendiri ya.. mungkin kerana video klip dia terlalu keras dan tak menarik membuatkan "man who sold the world" nyanyian lulu tidak mendapat tempat dihati peminat musik.. ataupun mungkin kerana dia tidak se-hot lady gaga dan tidak pandai menari seperti beyonce..



akhir sekali, kurt cobain telah menyanyikan semula lagu ini pada tahun 1993.. dan lagu ini telah membuatkan kumpulan nirvana meletop-letop sehingga gaya dan music nirvana menjadi ikutan anak muda sehingga kini.. tambahan pula bila nama kurt cobain tengah panas, dia telah pergi meninggalkan dunia ini dan sebab kematian kurt cobain menjadi misteri yang tak terjawab hingga kini.. ada yang mengatakan kurt cobain bunuh diri, dan ada juga yang mengatakan dia dibunuh link.. 


jadi, apa yang lawak dalam entry ni? kurt cobain telah menyanyikan lagu "man who sold the world".. dan ini pula video "the man who sold bontot" satu dunia tau kau, lelaki berdarah muda telah dirogol tanpa kerelaan oleh orang tua tua sakit belakang.. kah kah kah..

video : man who sold bontot by epul
video asal : sumpah laknat full
Related Posts with Thumbnails
Share This

11 comments:

  1. HAHAHAHHA mesti baca entry mantot tadik. ehhehehe

    ReplyDelete
  2. semalam pon post pasal bontot.. geram sebab dia pengotor.. kah kah kah.. bontot tak cuci 2 hari

    ReplyDelete
  3. aiii cite bontot nih...bahaya nih hahaha!!

    ReplyDelete
  4. komen kt blog mimi tak payah masukkan Word Verification...senang...cubalah

    ReplyDelete
  5. eh..... samalah cam kat sini cayalah...

    ReplyDelete
  6. apa yang kau mrapu ni mimi? aahahah.. terima kasih sebab komen tak berkaitan tajuk.. trima kasih.. ahahaha

    ReplyDelete
  7. man who sell bontot to the world..pergghh..malu aku..satu dunia tau psl kes nie..

    ReplyDelete
  8. david bowie pernah berlakon dlm filem labyrinth

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates