Monday, February 7, 2011

beware! nafsu positif ass-kicked by nafsu negatif

beware! nafsu positif ass-kicked by nafsu negatif

bila sebut pasal nafsu, mesti ramai yang anggap nafsu ini sentiasa berkait rapat dengan perkara yang negatif kan? sebenarnya anda salah.. nafsu itulah yang membuktikan kematangan akal seseorang untuk menilai mana yang baik dan buruk.. nafsu juga boleh menjadi ukuran memartabatkan kemuliaan seseorang manusia.. tapi perkara ini, cuma tuhan saja yang tahu baik buruk yang tersembunyi dalam diri seseorang itu.. kalau aku, aku nilai orang mengikut perangai yang boleh dilihat melalui mata kasar ja.. kalau dalam hati dia ada pendam sesuatu, lantak dia lah.. jangan susahkan hidup aku dah la.. hahaha

apa yang menjadi masalahnya ialah nafsu untuk melakukan perkara negatif ni kuat bergelora dalam hati manusia.. ditambah pulak dengan hasutan syaitan.. sebab itulah sesiapa yang dapat mengawal nafsu hanya untuk melakukan amal kebaikan dan tidak langsung terlintas untuk melakukan kejahatan, dia sudah layak untuk memasuki syurga.. jadi kita perlulah menyemai sikap atau nafsu untuk melakukan kebaikan dalam diri kita.. bayangkanlah kalau dalam hati ini, sudah tiada langsung nafsu untuk melakukan kebaikan, sudah pasti dengan mudahnya nafsu negatif 'take over' hati kita kan? haha..

nafsu positif yang aku maksudkan tak kiralah nafsu untuk beramal, nafsu untuk mencapai cita-cita, nafsu untuk mendapatkan sesuatu yang baik, pendek kata nafsu ke arah kebaikan lah.. kalau anda sudah tanam keazaman atau menyemai nafsu yang baik, berhati-hatilah kerana nafsu negatif mampu menjatuhkan anda dengan mudah justeru menggagalkan niat anda, melemahkan anda, membuatkan anda lupa diri, dan macam-macam lagi.. betul! aku tak tipu!! :(

video : kenapa dia eksiden?? cuba teka

** entry lama berkaitan : makam & peringkat nafsu manusia
Share This

16 comments:

  1. haha terbaek lah inu!

    ReplyDelete
  2. anon 11:42
    bodo la hang ni.. tgk org dah salah paham
    hahahaha.. pi main jauh-jauh pi!!

    ReplyDelete
  3. nafsu shopping tu negatif ke positif ek haha

    ReplyDelete
  4. Ha-Ha-Ha..


    Aku da insaf.. kembali ke pangkal jalan..



    Gaygolo

    ~~ Goyang Inul yukkk

    ReplyDelete
  5. Sempat lagi nak toleh tu... Susah betul kalau ader gangguan camtu... Kalau dia gay, mungkin xder apa2 efek kot...

    ReplyDelete
  6. nafsu y negatif,boleh memakan diri sendiri!

    ReplyDelete
  7. thanks 4 the reminder... insaf skang... :)

    ReplyDelete
  8. kenape aku rase macam tak bernafsu je nak belajau? hadoi..

    ReplyDelete
  9. Nice entry la.. No body perfect..

    ReplyDelete
  10. Hello and good day.

    Thank you for visiting my www.ovahcoffee.com blog. I really appreciate it. Following you on Google Friend Connect.

    SEe you around.

    maxi of www.ovahcoffee.com and www.thepastimeshelf.com

    ReplyDelete
  11. ouh, time kaseh ustaz crayon. terasa mau jana nafsu positif banyak2 skang nih..

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates