Sunday, July 10, 2011

andaian industri perfileman di masa hadapan

andaian industri perfileman di masa hadapan

aku tergerak hati untuk menulis entry ini selepas ada yang menulis komen dan bertanya kepada aku "dulu hang kutuk sangat syamsul yusof, awat sekarang ni hang backup dia pulak".. bukannya aku jenis manusia tak berpendirian.. dulu aku kritik dia sebab memang betul dulu dia muka besi (muka takda expression).. filem ntah apa-apa.. mat rempit lepak cyber cafe becinta secara online.. wtf? kah kah kah.. itu dulu.. tapi lepas aku tengok filem khurafat dan kl gangster, memang tak boleh dinafikan syamsul yusof dah ada banyak peningkatan..

dia ni nampak macam sakai.. tapi akai jenuhh (panjang akal)

sekarang ni kalau aku tengok filem malaysia, dua faktor ja yang aku klasifikasikan.. yang pertama adalah filem tu adalah filem 'syok sendiri dan sekadar nak untung' ataupun filem 'berkualiti yang mampu memartabatkan industri filem tanahair'.. baru-baru ni muncul filem kongsi dan kl gangster.. dua filem ini konsep hampir sama.. aku rasa mesti anda semua pun boleh bandingkan kedua-dua filem ini, yang mana syok sendiri dan yang mana filem berkualiti.. hehehehe..

filem malaysia sekarang banyak yang syok sendiri.. ada jugak filem yang belanjanya jutaan ringgit tapi haram tak best pun.. ada satu filem ni kononnya menggunakan kesan CG dan effect khas yang superb, tapi bila tengok filem tu, rasa cam nak maki hamun.. sebab tak bersesuaian dengan belanja juta-juta.. ada ka patut render model kuda dan kereta sebijik ja semua?? at least ubah la sikit warna texture tu.. nampak sangat CG tak berkualiti.. macam hasil kerja student multimedia yang buat kerja last minit.. kah kah kah..

orang sekarang bukan macam zaman mustapha kamal jadi hero filem.. "cerita ni macam best jom tengok wayang!" (padahal tak ambik peduli siapa pengarah siapa producer).. orang sekarang kebanyakannya akan tanya "filem ni siapa producer? siapa pengarah? XXX ni ka? owh aku takmau la tengok wayang.. konfem rugi duit aku ja.. tunggu keluar kat astro first, aku download kat internet" kah kah kah.. inilah budaya masakini, tapi ada juga pihak yang terlalu bijak untuk release awal filem mereka di astro first seminggu selepas tayangan di panggung.. bijak kan?

kalau ada pengarah atau penerbit filem yang baca entry ni lepas tu gelak kuk kik kuk kik sama aku sambil dalam hati berkata "kau kutuk aku pun, aku dah untung juta-juta", aku tak untung juta-juta tapi aku ok.. aku pun reti carik duit cara aku sendiri.. hehehe.. tapi kau penerbit atau pengarah filem, once nama kau dah busuk, aku yakin orang akan malas nak tengok filem kau dah.. tambahan pulak, aku rasa industri filem kita tak lama lagi akan mengalami revolusi.. kenapa?

zaman sekarang semua orang mampu memiliki video recorder (HD) sendiri.. filem-filem indie akan tumbuh macam cendawan.. pada masa itu, orang takkan peduli dah dengan filem sampah sekadar nak untung.. sama juga seperti perkembangan musik indie di malaysia kini.. pejuang seni yang multi-talented untuk mencipta lagu, menyanyi dah bermain alat musik lebih mudah naik daripada yang hanya pandai menyanyi tapi tak tahu bermain alat musik dan mencipta lagu..

hehehehe.. sekarang ni saingan tak banyak, diorang peduli apa.. promote filem kaw2, orang bayar duit tiket, tapi filem macam sampah pun diorang takda hal punya.. janji sauuuukkkkkk!!


p/s : syamsul yusof!! nanti buat pulak filem macam mana king, malek ngan dragon boleh naik.. baru syiooookk!! kasi langgar saja ma!! konfem ramai sapot lu.. hahahahaha.. syioookkkk!!
Share This

27 comments:

  1. saya suka smua entry awak!hahaha.enjoy

    ReplyDelete
  2. dah macam star wars pulak. yang kemudian didahulukan, yang awal dikemudiankan. ko tak paham? gi mampos. haha

    ReplyDelete
  3. ok le teww syamul dh ada bkt^^

    ReplyDelete
  4. lepak kedai mlm td, dpt la tgk kl gangster free..syamsul seksi la dlm tu.. ngan rambut dia,eksprisi muka, tattoo kt tengkuk tu...auww

    nk tunjuk gangster sgt, tangan tu asyik naik2 mcm rappers daaa..syamsul..

    ReplyDelete
  5. dulu belakon drama bapak dia je..skg dah jadi pengarah..heheh

    ReplyDelete
  6. saya pun suka semua entry awak. hikhikhik. awak ni kelakarama la. ley tak nak jadi bff awak?

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. huh tak sabar nak tengok kl gangster nih....khurafat dah tgk...oklah tp takdelah seseram mana pun...

    ReplyDelete
  12. setuju..

    tgk the way gangster tu fight pun nmpk smooth ja..xdak plakon yg nk cover2 takut tersakit btoi2..
    cara scene tu diambil pun nmpk smart ja..da mcm cta YAD da aku tgk..

    Yup! lau samsyul wat cta tu bersiri mcm YAD..Aku mmg follow..tp kn jaga gak kualiti cta tuh..

    ReplyDelete
  13. ye la..die better la dari farid kamil hehe

    ReplyDelete
  14. macam kepala butuh lagi hang ni..
    hang buat la filem hang tgk..
    baru hang tahu betapa susahnya nak buat filem..

    ReplyDelete
  15. owhh.. meme laaa...
    hua hua hua..

    ReplyDelete
  16. dh lame x dgr org ckp 'kuk kik kuk kik'. dl tok sy je yg ckp. ngeee~~
    btw, sy x bape suke cite kongsi & kl gangster. busan. ok. just my opinion. no arguement ya. =)

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates