Monday, July 5, 2010

tips untuk mengawal suara nyanyian metal

tips untuk mengawal suara nyanyian metal

sebelum ni aku ada post pasal suara yang super high pitch atau lebih dikenali dengan falsetto.. dan hari ini pula, aku nak berkongsi satu tutorial menarik dari vokalis kumpulan 'into eternity' iaitu stu block.. kepada yang tidak meminati musik metal, tidak mengapa.. aku pasti korang tetap akan terhibur dengan video ini.. mungkin korang juga boleh melakukan latihan seperti ini untuk memantapkan lagi vokal dondang sayang korang..


into eternity adalah band dari kanada beraskan progressive/melodic death metal.. stu block adalah vokalis yang sangat terkenal dengan vokal range yang sangat power dan susah dicapai orang kebiasaan.. stu block juga mampu mengawal suara death growls kepada higher raspier shrieks yang kebiasaanya digunakan dalam music black metal dan power metal..

ramai yang mempertikaikan keupayaan stu block kerana mereka menyangka bahawa stu block menyanyi menggunakan efek khas.. ego lelaki ini tercabar lalu stu block berkongsi video nyanyian live di internet.. dia juga turut mencurahkan ilmu kepada peminat-peminat metal yang lain dengan berkongsi video teknik bagaimana dia mengawal suaranya..

youtube bukanlah tempat sesuai untuk dijadikan tempat yang formal berkongsi ilmu.. video stu block telah diolah oleh pihak yang tak bertanggung jawab.. namun, video itu telah berjaya membuatkan aku gelak guling-guling sampai aku terkencing di dalam tandas.. pastikan anda tonton video original dahulu sebelum menonton video yang telah diolah.. enjoy!

video : stu block tutorial (original)
video : stu block tutorial (spoof)


Related Posts with Thumbnails
Share This

8 comments:

  1. hahahaha... suara macam nak berak~ :P

    ReplyDelete
  2. hahaha!..gua ngekek2 gelak tengok video spoof tu..
    tetiba je suara cm ning baizura jantan..

    ReplyDelete
  3. spoof mcm nak harip....

    ReplyDelete
  4. hahahahhaha~
    aku rasa yg spoof tu plg best!...
    gelak mcm hg dah under, jadi syndrome gelak...

    ReplyDelete
  5. memang xblah.
    habis rosak tutorial hahahh

    ReplyDelete
  6. under? siapa under? mmg la spoof tu best..
    nanti promote blog aku kat kawan-kawan hang
    tau pecklah.. ahahaha.. biaq depa semua gelak
    sakan sampai kurang ilmu

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates