Sunday, January 16, 2011

tradisi kena buli lepas tu buli balik

tradisi kena buli lepas tu buli balik

babyrina (bukan nama sebenar) adalah seorang pelajar yang sangat rajin dan bijak ketika dibangku persekolahan.. babyrina sangat rapat dengan seorang gurunya yang bernama suraya.. cikgu suraya ni seorang yang sangat tegas dalam pekerjaannya.. setiap hari, cikgu suraya menyuruh semua anak muridnya menjawab sekurang-kurang 5 soalan ramalam spm sebagai latih tubi sebelum menghadapi peperiksaan.. sebab itulah babyrina mampu memperolehi 12A didalam percubaan spm..


tapi ada juga pelajar lain yang kurang senang dengan sikap cikgu suraya kerana setiap soalan ramalan yang dijawab setiap hari itu, perlu disemak oleh pelajar lain pula.. disebabkan babyrina rapat dengan cikgu suraya, babyrina bertanya kepada cikgu suraya "cikgu, kenapa tidak cikgu ja yang semak jawapan kami ni?" lalu cikgu suraya menjawab "kamu semua anggap ja ini sebagai cabaran dimasa hadapan.. nanti kamu semua dah masuk alam pekerjaan, laaaagi teruk dan banyak kerja yang kamu nak kena buat tau"..


itu cerita lama.. babyrina telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM.. selepas tamat persekolahan, babyrina memasuki institut pengajian tinggi awam dan berjaya memperolehi segulung ijazah untuk digunakan ketika mencari kerja yang sesuai untuknya.. babyrina sangat gembira dengan jurusan yang diambil dan babyrina juga telah berjaya menjawat jawatan di salah sebuah badan/syarikat separa kerajaan..

babyrina perlu bekerja selama 5 hari dalam seminggu bermula dari pukul 8:30 pagi sehingga 5:30 petang.. tapi kadang-kadang tu babyrina terpaksa pulang sehingga pukul 12 malam semata-mata untuk menyiapkan kerja.. walaupun kena bekerja keras, tapi babyrina gembira dengan kerjayanya kerana tidak lari dari jurusan yang diambil.. masalahnya cuma satu, dia sering dibuli oleh bosnya..

setiap hari, babyrina perlu menyediakan kopi untuk bosnya, membantu bos menyusun jadual, membantu bos menyiapkan dokumen atau minit mesyuarat, mengambil anak bos pulang dari tadika sedangkan babyrina bukanlah setiausaha bos.. mujurlah babyrina seorang yang penyabar.. babyrina tetap menghormati bosnya walaupun diarah membuat kerja mengarut yang diluar tugas babyrina..

pada suatu hari, babyrina bersuara "bos, kenapa saya kena buat semua ni? sedangkan bos boleh buat semua kerja ni sendiri".. lalu bosnya menjawab "alaaa.. awak anggap ja ini cabaran di tempat kerja.. dulu masa saya masih baru kat syarikat ni, saya kena buli lagi teruk awak tau tak, awak patut bersyukur sebab awak tak kena buli macam saya kena dulu-dulu".. babyrina pun terkenangkan kembali kata-kata cikgu suraya ketika bayrina masih dibangku sekolah dulu..

video : virus babyrina datang menyerang
Share This

49 comments:

  1. tk baik buli2 ne tau..

    dl masa jd senior,wai tk buli junior pun..:P

    ReplyDelete
  2. Kalau komputer virus camtu, Kaspersky Antivirus pun xleh nak buat apa2...

    ReplyDelete
  3. selalunya buli yang berlaku d sekolah sebab hal mcm tuh la...sendiri prnah kena buli,pastu nanti balas dendam kat junior lak...hahaha

    ReplyDelete
  4. nasib baik setakat ni aku x pernah kena buli lagi..keh keh keh..*bangga

    ReplyDelete
  5. kesian babyrina.....jangan dibuki anak di dah la nanti..hehehe

    ReplyDelete
  6. selalu kena buli dengan adik-adik. tapi lepas tuh buli diorang balik. huhu tapi kalau kerja yg dibuat tuh lari dari tugasan sebenar kita kat tempat kerja memang haru jugak, stress p kerja, berbulu dengan bos.

    Latest Entri :
    Cucu dan Atuk Moden

    ReplyDelete
  7. buli itu sesuatu yg menyeronokkan,,,heheee

    ReplyDelete
  8. yaaa buli balik itu harus...

    ReplyDelete
  9. kire mulia bos dia jwab gitu

    kalau aku jadi bos da tentu aku jawab abis aku amik ko keje watpe kalau aku yg kene buat sume ni hahahahha

    ReplyDelete
  10. huhu adeh macam2 kes
    seb bek bOs saya bkn
    kaki bUli oopss hehe ;)

    ReplyDelete
  11. babyrina? cikgu suraya? macam pernah ku dengar nama-nama itu tapi dimana ya? hehe :P

    x elok budaya buli-membuli ni..hehe :)

    ReplyDelete
  12. guD...agak2...leh gk wat cre tu kt tmpt keje...hahahah =P

    ReplyDelete
  13. awek tu buang virus dgn cara cm tuh? terbaik xD

    ReplyDelete
  14. chaih... macam tuh punya org pun ade ke? :P

    ReplyDelete
  15. huwooooooooooooooo hahahhaha gila lah , kalau ain geram pun paling tidak pun ain ambik terus campak kat muka bos tu... good girl good..

    ReplyDelete
  16. cam ner nak buang vius tu hah???? aye tak tengok pun... hahahha

    toooot

    ReplyDelete
  17. Aku penah buli orang....hahaha Aku buli kat orang yang penah buli aku... Tapi lame-lame jadi geng rapat..:D

    ReplyDelete
  18. kategori buli spnjang zaman nih..hehehe

    ReplyDelete
  19. hahah... xpe sabar nanti balas balik bila dah tua.. heeh..

    ReplyDelete
  20. ngahahaha

    awek tu mmg gile. huuuu

    ReplyDelete
  21. hai :)
    how are you guys out there?
    maaf baru sempat BW..

    ReplyDelete
  22. omaigod! kalaulah laptop aku diperlakukan sedemikian rupa, nak je aku tampo2 pompuan tuh.heh

    ReplyDelete
  23. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Woooo kalu aku pun mesti balas balik pada junior

    ReplyDelete
  24. i so hate ppl who likes to bully..

    ReplyDelete
  25. Mana update brok..??

    ReplyDelete
  26. aaahhh...tingat citer 3 idiot...dorg kene buli...tp amir khan pandai g balas balik.ngeee...
    macho la :)

    ReplyDelete
  27. teringat masa bangku sekolah dulu.. selalu jer kne buli sampai setipa kali nk g sekolah akan nangis siap2 kt rumah sbb kt sekolah takleh nangis nnti si pembuli tu marah.. huhuuu.. skank pun ada gak sekali sekala kne buli tpi dalam bentuk yg sgt halus, iaitu melibatkan hati dan perasaan.. :)

    ReplyDelete
  28. Sy lebih suka arah orang drpd diarah:)

    ReplyDelete
  29. singgah jap :-)
    dan dah polow :-)

    http://eddysyrol.blogspot.com

    ReplyDelete
  30. hahaha...pompuan mmg suka balas balik time 2 jugak..xbleh buat main kaum hawa ni..silap ari bulan kene head-shot sebelum sempat minit kedua lafas cerai...hahaha
    come 2 think..pompuan ni same gak kot...

    http://kualalumpurcity.olx.com.my/serious-mencari-teman-scandal-iid-100874331

    link ni da lama..xtau empunya still alive or not..just untuk tatapan semua...

    ReplyDelete
  31. Kalau sakit hati dengan bos, baca je kat dia pantun ni (dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’) hahaha:

    Pagi-pagi, sudah mencemuh,
    Si pemandu terus terdiam mengeluh,
    Bos ini jenis yang kecoh,
    Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

    “Ada pelanggan hendak jumpa”,
    Itulah kata si setiausaha,
    Bos enggan, mengantuk katanya,
    Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

    Bos memanggil mesyuarat mengejut,
    Ada pekerja berjalan bak siput,
    Bos pun menengking sampailah semput,
    Para pekerja terkentut-kentut.

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates