Monday, January 23, 2012

pernahkah anda terfikir #5 (bahagia seketika)

pernahkah anda terfikir #5 (bahagia seketika)

pernahkah anda terfikir bahawa bahagia di dunia tidak akan kekal selama-lamanya.. hal ini sangat berkait rapat dengan impian semua orang yang mengharapkan kehidupan bahagia dan senang di masa hadapan kelak.. mungkin disebabkan ramai orang telah terpengaruh dengan filem ataupun drama-drama yang sentiasa memaparkan 'happy ending' dalam penceritaan.. artikel ini bukanlah untuk menghasut anda semua agar usahlah mencari kebahagiaan, tetapi sekadar untuk membuatkan anda terfikir bahawa dunia ini tidak kekal dan usahlah terkejar dengan dunia..


follow the white rabbit

ada sesetengah berpendapat bahawa memiliki kemewahan sangat membantu untuk mencapai kebahagiaan dalam hidup.. sebenarnya tanggapan ini adalah 100% salah.. secara logiknya, kalau anda terlalu bahagia berpanjangan, apa yang anda akan dapat? sudah pasti anda akan bosan dengan hidup anda tanpa sebarang cabaran dan dugaan.. lagipun, kalau anda adalah orang kaya, biasanya anda akan memiliki ramai musuh.. jadi bahagiakah anda kalau memiliki ramai musuh? bahagiakah anda sekiranya anda hanyut didalam kemewahan?

sebenarnya, hidup bersederhana ataupun hidup miskin juga boleh membawa anda ke arah kebahagiaan.. kadang-kadang, dugaan dan cabaran yang perlu anda lalui itu boleh membahagiakan anda untuk seketika.. perasaan ini tidak dapat dirasai oleh golongan yang hidup dalam kemewahan.. pendek kata, orang kampung perlu mengait rambutan, orang bandar cuma tahu membeli.. orang kampung menghambat babi hutan, orang bandar cuma menggunakan 'ridsect' membunuh nyamuk..

tanamkanlah sikap bersedia menghadapi dugaan atau cabaran dalam hidup.. anda rasa, anda boleh rilek dan bahagia seumur hidup atas dunia? siapa anda? Rasulullah pun kena baling batu dan menghadapi percubaan bunuh.. Isteri Rasulullah pun kena tuduh pelacur, kena tuduh perempuan sundal.. kalau setakat ending sempurna ombak rindu tu, dalam mimpi bolehlah.. kah kah kah..

kalau anda ada menonton filem 'the matrix' anda pasti faham, kenapa ada segelintir menolak untuk hidup di dalam mimpi yang sempurna dan ada segelintir yang menolak untuk hidup dalam dunia realiti yang penuh dengan masalah.. kadang-kadang, filem orang kafir lagi bermakna dari filem yang dihasilkan orang islam.. sebab apa? sebab mereka lebih galakkan penonton berfikir daripada menyemai idea yang indah-indah..


p/s : dulu aku teruja dan cemburu dengan penulis sains fiksyen andy and larry wachowski sebab mampu berfikir sejauh mungkin sehingga mampu menghasilkan cerita 'the matrix'.. tapi kini tidak lagi.. kah kah kah..
Share This

17 comments:

  1. Yes,Kekayaan belum tentu menjamin kebahagiaan hidup.Yang hidup susah nun di kampung2 tu, kdg2 tampak lebih bahagia dan lebih bersyukur dgn kehidupan mereka!Apapun, keseimbangan dlm meniti kehidupan tu yg utama.semoga kita tergolong dlm org2 yg sntiasa bersyukur!insyaallah.

    ReplyDelete
  2. terima n hargai apa yang kita ada.. syukur dengan segala pemberianNya.. Redho dengan qada' dan Qadarnya.. pasti kemanisan bahagia itu dirasai walau dihimpit kemiskinan, kesusahan mahupun melalui kehidupan yang penuh liku2..

    p/s : payah sebnrnya nk jadi setulus di atas,, tapi kita perlu berusaha untuk bahagia di dunia dan di akkirat pastinya..

    ReplyDelete
  3. kekayaan sememang nya tidak menjamain kebahagiaan...

    ReplyDelete
  4. kaya/miskin semua rezeki tuhan. tujuan kite hidup akhirnya mmg jihad utk Allah. byk cara nk jihad.

    untungla siapa yg hidup bahagia, mewah, dpt kawen bini hot, bini cun, bini kaya anak dato'. anda boleh beribadat dgn tenang..teruskn klimaks hidup anda dgn membantu mereka yg memerlukan.

    bagi yg kurang senang; berbahagia la anda.. sesungguhnya akhirat nanti 'audit' utk anda akan dibuat dgn cepat. takde kena lalu byk soklan. tapi ingat, anda masih berhak ke atas diri utk membaiki taraf hidup msg2.

    ye..ptg raya cina ni aku byk ckp sbb byk makan.

    ReplyDelete
  5. cewek medusa.. aku terharu bila tengok hang still ada dok komen-komen kat blog aku.. hang dah kawin belum? hehehehehe

    ReplyDelete
  6. nk kata ape ni? i can read ur mind..
    "hang still ada dok komen-komen kat blog aku, LOSER"
    "hang dah kawin belum?, xde laki nk kena layan ke?, LOSER" kan kan

    blom kawin.. (kut la ada pengomen single baca ni) hehehehe

    ReplyDelete
  7. owh.. losernya hang.. wakakakkaka.. weh.. add aku facebook.. aku nak belanja hang makan..

    ReplyDelete
  8. x add xbole blanje ke? ceh kedekut punye org, berkira ;p

    ReplyDelete
  9. Filem yang mengajak manusia berfikir adalah filem yang bagus untuk menjana akal fikiran.

    Kehidupan bukan hanya untuk berangan yang indah-indah sahaja. Realitinya bukan sebegitu rupa.

    ReplyDelete
  10. ramai orang suka cakap kebahagian sukar dicari. yup, memang sukar bila mereka sendiri tak pandai nak membahagiakan orang lain.
    *gelak sinis

    ReplyDelete
  11. It sebab wujud Matrixism: The path of the One, sebuah filem yg tersgt menguji minda, sama seperti kita yakin ke kt bumi ni ialah benda yg real, mcmne alam roh?

    ReplyDelete
  12. pendapat yang bernas..teringat plak aku kat cerita vanilla sky.

    ReplyDelete
  13. kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
    Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT. Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates