Friday, July 6, 2012

manusia bukan tuhan, sultan bukan dewa

manusia bukan tuhan, sultan bukan dewa

Related Posts with Thumbnailssetakat yang kita tahu, hukum mengkacukkan binatang ternakan seperti ayam, itik, lembu dan kambing adalah tidak salah disisi agama (harus) dan hukum memakan haiwan kacukkan ini juga halal dengan syarat binatang yang dikacukkan itu juga halal untuk dimakan.. kacuk dan klon ada dua perkara yang berbeza.. dalam islam klon tumbuh-tumbuhan bagi meningkatkan lagi mutu pengeluaran pertanian tidak menjadi kesalahan.. begitu juga klon binatang, asalkan tidak memudaratkan binatang tersebut..

liger yang sangat hensem

tapi sejak dunia makin maju teknologi makin canggih kini, semakin banyak kajian baru dibuat oleh penyelidik diantaranya menghasilkan binatang baru seperti liger (lion + tiger).. liger adalah binatang hybrid yang ber-ibukan harimau, ber-ayahkan singa tetapi dua kali ganda lebih besar daripada harimau dan singa.. antara fakta lain berkaitan liger ialah :

  • mudah mendapat kecacatan genetik pada tubuh kerana kromosom tidak bersesuaian..
  • si ibu perlu dibedah ketika melahirkan (memudaratkan si ibu kerana liger lebih besar daripada anak harimau kebiasaan)
  • kanser adalah penyebab utama kematian liger
  • nyawa lebih pendek average 1/2 daripada harimau dan singa
  • sering kemurungan kerasa confuse identity
  • menghadapai masalah sakit jantung


bagi aku, perkara seperti ini patut dihentikan kerana kacukkan seperti ini melanggar hukum alam.. adalah tidak logik sekiranya harimau dan singa boleh bertemu di dunia liar dengan cara tersendiri.. semuanya adalah dibantu dengan manusia dan manusia memperkenalkan mereka agar bersenggama sesama sendiri.. entah-entah siap bagi ubat stimulant ka apa ka, siapa tahu? wallahualam..

perbezaan size pakcik liger dan pakcik tiger

dua habitat yang berbeza dipertemukan lalu terlahirlah anak yang confuse identity.. haha.. sama jugak macam pizzly bear (hybrid polar bear dengan grizzly bear).. kalaupun pizzly bear dibiarkan hidup pada mana-mana habitat pun sedikit sebanyak pasti akan memberi masalah kepada ekosistem.. 

kacukkan seperti ini tidak perlu dijadi-jadikan kerana tiada sebarang motif ataupun kebaikan kepada manusia dan alam sekitar.. mungkin kerana duit, manusia mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan.. kadang-kadang aku terfikir, manusia asyik berusaha nak hasilkan tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang lebih bermutu sedangkan kita sendiri tak pernah terfikir bagaimana nak jadi lebih bermutu.. adakah dengan hybrid manusia? adakah dengan pengklonan? tidak!! jawapannya manusia boleh jadi lebih bermutu dengan berhijrah.. 


ALHAMDULILLAH!! ^_^
Share This

13 comments:

  1. fuhh, dah lama kot tubelawak tak update...

    ReplyDelete
  2. Tajuk tu yg buat tak sabar2 nak baca n3 kamu...isi tetap tak mengecewakan...

    ReplyDelete
  3. Aku suka tang penutup under wei. Hahaha...

    ReplyDelete
  4. ada byk part lg ka ni..satgi xdan nk habis kna reman plak..haha....anderdickers.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. oh kemurungan confuse identity? tiba2 teringat Ugly duckling yg kemurungan cari siapa dirinya.. sekurang2nya dia dapat cari kawanannya, tapi kalo Liger, mana dia nak carik

    ReplyDelete
  6. manusia apa pangkat & keturunan pun.. masuk jamban terberak jua...
    crayon busy kewww?

    ReplyDelete
  7. Mmmm...Semacam suka dengan ending of the story. Semoga Allah memperkenankan. Amiiin

    ReplyDelete
  8. jarang sangat dah ko menulis..lama tak update blog..dekat nak 4bulan kot!mungkin aku dapat merasai apa yg kau fikirkan melalui penulisan kau sebelum ini..yang last sekali tajuk entry 'rasa untuk merasai apa yang tidak dirasai'..mcm something happen..maybe org simian line mcm kita ni kadang3 banyak identiti..boleh berubah mengikut perubahan sekeliling..hehe3..anyway welcome back..:)

    ReplyDelete
  9. doakan PM akan jadi ulama'...nmpak padan ja serban 2

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates