Monday, August 16, 2010

mengimbau zaman belajar membaca / mengaji Al-Quran

setiap orang islam perlu belajar membaca Al-Quran.. kerana Al-Quran adalah petunjuk kepada kita semua.. zaman aku mula-mula belajar alif ba ta dulu, kami belajar menggunakan muqadam.. tapi sekarang ni dah tak ramai guna muqadam mungkin kerana buku-buku seperti 'iqra' dan 'qiraati' lebih membantu dalam pembelajaran membaca Al-Quran..



apa-apa pun, itu cerita zaman kanak-kanak.. bila dah besar dan dibawa arus masa kebanyakan orang sudah lupa dengan tajwid-tajwid, dan teknik yang betul ketika membaca Al-Quran.. bahkan ada juga orang yang gagap dan sudah lupa dengan huruf-huruf jawi.. ini adalah realiti, bukan dengan niat mengutuk atau mengkritik sesiapa..

video : indahnya bacaan yasin dari budak ni

ada juga orang yang terlintas untuk belajar membaca Al-Quran kembali kerana sudah terlupa tajwid, tetapi malu disebabkan faktor umur.. inilah yang banyak berlaku dikalangan masyarakat kita.. terlebih malu itu menjadi kelemahan orang islam di malaysia.. jadi kepada sesiapa yang berniat untuk belajar membaca Al-Quran, carilah peluang sebaiknya.. janganlah malu..

oh tidak lupa juga, kepada cikgu-cikgu yang boleh dan layak mengajar membaca Al-Quran, janganlah garang sangat kepada individu yang sudah berumur ni ya.. sebab pernah berlaku terhadap kawan aku.. kawan aku nak mintak belajar membaca Al-Quran lepas tu, ustaz tu cakap "jadi selama ni kamu tak reti baca jawi lah ya? habis tu macam mana kamu sembahyang selama ni?".. ahaha.. konfem lemah semangat orang yang nak belajar tu..

bagi aku ustaz pun manusia biasa jugak, takleh lari dari kesilapan.. mungkin ustaz tu tak sedar dia telah melemahkan dan merudumkan semangat kawan aku ni nak belajar membaca Al-Quran.. jadi aku share kat sini agar perkara ini boleh dielakkan agar lebih ramai yang bersemangat kembali untuk belajar membaca Al-Quran.. kalau ada tersilap kata, betulkan aku dan maafkan aku ya.. enjoy video cute ni..

video : budak kecik belajar alif ba ta
video : budak gigih belajar al-fatihah
Related Posts with Thumbnails


SUKA DENGAN ENTRY INI?

suka dengan entry ini? dengan menekan butang like, anda berjaya mengurangkan satu urat kedut di wajah anda..
   
terima kasih kerana mengurangkan kedut di wajah sendiri :) semoga anda berada dalam keadaan babyface sentiasa
33 Comments
Comments


33 comments:

::cdot the dot:: said...

alhamdulillah...setakat ni aku lulus lagi...

ザ-sylver-shooter said...

keh keh keh

aReaL said...

Teringat Time Kecik2 Dulu, Slalu Kena Sebat Ngan Abah Pasal Xmo G Ngaji... Hehehe...

Salleh Gregor Samsa Hina Islam Di Facebook

pemanas cerita said...

mase kecik dulu aku manjang dok pk alasan nk ponteng kelas ngaji.nasib baik bole bace jugak.hehe

finalcross said...

Dulu memang rajin ngaji tp dah besar ni dok bace yasin je. Rindu sebenarnya nk ngaji smule... ;-)

Jamal Rafaie said...

Masyarakat kita kurang amalkan Al-Quran.. Bila baca Quran di tempat awam dianggap pelik.. Kalau kat negara Arab, orang tak baca Quran ialah orang yang pelik..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

dulu,

kurangnya kemudahan..

ramai orang2 tua yang buta huruf,

tapi berusaha untuk belajar mengaji dengan mendengar ustaz mengajar dan menghafal..

kini,

walaupun ada banyak kemudahan tetapi mereka tidak menggunakan kemudahan tersebut untuk belajar mengaji dgn sebaiknya..

eRaY said...

:) sekarang nie pun dah ade teknik baru ajar anak mengaji, budak umo 3 tahun pun dah leh hafal al-quran

teknik al-furqan pun bagus, mengaji & nasyid tanpa mengeja :)

Anonymous said...

al-quran tu utk dibace/dilagu2kn arabnye je ke, atau utk diambil pengajaran dn pelajaran? bleh kongsi?

naz said...

terkenang kenang zaman setahun jagung :)

syufaa said...

hihi..tingat dulu..time nak balik ngaji kne lalu hutan..smpai je kt area hutan tu msti sume lari lintang pukang, tkot punye pasal. :P

elmo blurb said...

tak sabar nak ngaja anak wa ngaji !
5 tahun lagi . :D

crayon said...

kepada anon 3:17

tajwid bukan dimaksudkan untuk dilagukan.. tapi untuk membaca Al-Quran dengan betul dan tidak lari dari kaedahnya (maksud boleh berubah kalau salah tajwid)

1.Dari Abu Umamah Al-bahili ra, ia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
“Bacalah Al Qur’an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya.” (Hadith sahih, riwayat Muslim)

2.Dari Abdullah bin Masúd ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda,
“Barangsiapa membaca satu huruf dari Kitab Allah (Al-Qur’an), maka ia akan memperoleh pahala satu amal kebajikan, dan pahala satu amal kebajikan dilipatkan sepuluh kali. Saya tidak mengatakan bahwa Alif-lam-mim itu satu huruf, tetapi alif adalah satu huruf , lam adalah satu huruf, dan mim juga satu huruf.” (Hadits riwayat At-Tirmidzi dan Al-Darimi. Menurut At-Tirmidzi hadits ini hasan sahih)

3.Dari Aisyah ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda,
“Orang yang membaca Al Qur’an dan ia pandai (hafal) dalam membacanya, ia akan bersama para malaikat menjadi utusan yang mulia lagi suci. Sedangkan orang yang membaca AlQur’an tetapi ia terbata-bata kesulitan, serta kesukaran dalam membacanya, ia akan memperoleh dua pahala.”

(Hadits sahih, riwayat Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi, Abu Dawud, dan Al-Darimi)

sumber : mempelajari tajwid lebih penting dari memahami?

najihah sahami said...

waa..sejuk perut ibu~~

penaberkala said...

zaman ak guna dua2
muqaddam dan iqra'
tajwid blaja kat kelas fardhu ain

tidak perlu malu dalam belajar

nurul cakapcakap said...

ya allah budak tu comel.

rasa nak betulkan tajwid pulak lepas baca entry ni haha. makkk, jom kaji bacaan saya semula.

mamalieyna said...

jln2 di sini!

ohho...tetiba teringat mengaji zaman kanak2 dulu..seronok!

lotikus disarimankan said...

budak2 sekarang dok kalut asah sora nak masuk pertandingan realiti....

eynda said...

Kagumnyer dgn budak tu...

White Bird said...

tinggi mana pun belajar kalu tk pandai ngaji
umpama failed la hidup tu

Pak Cik Im said...

wah macam pak cik dulu -dulu la pulak heheh..
tapi apa-apa pun Salam Ramadhan ;)

ERMAYUM said...

ustaz yg betul takkan ckap macam tu sapa2 nak belajar alhamdulillah :)

diNa de SoLa said...

it's nvr too late nk blaja ngaji..
klau x pndai, pg belaja..
kalau dah pndai, pg perfectkan bacaan n all..'
yg pntg jgn malu..
nk mncari ilmu+keredhaan Allah..
ini juga peringatan kpd diri sndiri..
happy ramadhan., :)

Nazra~ said...

wah alhamdulillah :)

n@jwamz said...

so, kte patut amik iktibar...jadikan Al-Quran bacaan harian... bile da lma tggal..dat's dfficult for us 2 start it again...lagipun rugi..pahala pun x dpt..plg penting redha Allah...semoga kta menjadi real Muslim bertuhankan Allah yg sbenar-benarnya..nice entry pak cik..(T_T)

xazryx said...

makin besar ,makin ramai yg da x sentuh al-quran .segelintir org je yg berpegang teguh pada ajaran al-quran .

defentem said...

baca dan Fahamkan.. ;)

Huda Engku said...

cikgu mengaji Quran saya pastilah Umi dan nenek saya. belajar ngaji dgn nenek sy, dia tak marah2 tp dia tak bg sy baca ayat baru selagi tajwid dan sebutan huruf tak tepat. It can be frustrating sometimes tapi sayang nenek punya pasal, teruskan je la. Alhamdulillah, sekarang ni sy dah boleh baca Quran dengan baik cuma jangan ditanya nama hukum2 tajwid, sy tak ingat. sy cuma tahu mcm mana nak baca. tu aje.

akmalcya said...

bila r aku nuck mula ngaji,.,.

Marzuki said...

pelajari kaedah menghafal al-quran dengan mudah

http://www.kaedahjibril.com/index.php?ref=mobile262

Agus@ kayu jabon said...

mampir nich...
menarik sekali blog anda dan saya menyukainya..
salam....

anie said...

blognya menarik sekali

Anonymous said...

Nak Belajar Quran, Tapi Tiada Masa?
Atau Rasa Malu Nak Belajar?
Nak Pergi Belajar Takut Digelakan Orang Pula!
Umur Semakin Senja, Quran Tak Pandai Baca Lagi,
Takutnya...

Jangan Biarkan Anda Semakin Jauh Dari Al-quran,
teruskan Bacaan Bagi Menemui Penawar Anda Itu...

Nak tahu kaedah mempelajari Al-Quran dengan
Mudah dan Pantas?

Lihat info selanjutnya:

==> http://tinyurl.com/myqdigital


Dapatkan sekarang dgn harga Promosi.

Post a Comment

Kedah Blogger Community Entertainment Humor Blogs
tubelawak.blogspot - hiburan seisi keluarga video,gambar,cerita,youtube,tube,lawak,kelakar,lucu,jenaka,gelak,video lawak,video kelakar,video lucu,video jenaka,lucah,seksi,rempit,awek,gambar lawak,gambar lucah,gambar seksi,gambar,lucah,myspace,seksi,facebook,lucah,awek,rempit,video,awek,lucah,melayu,3gp,seksi,artis,aku,lisa surihani,fasha sandha,gay,melayu,tips,trick,tutorial,blog,malaysia

rakan-rakan busuk